Stofa tjener kassen på fastnet uden abonnement

Kabelselskabet Stofa satte ny salgsrekord i 2010. Fastnet-telefonen hjalp blandt andet til.

Artikel top billede

1,1 milliarder kroner lagde danskerne i kabelselskabet Stofas lommer i 2010.
 
"Det er den største omsætning, vi nogensinde har haft," fortæller administrerende direktør Ole Simonsen til Computerworld.
 
Med rekordomsætningen øgede selskabet sit salg med 7,5 procent. Ifølge direktøren var det specielt programrettigheder, der skæppede godt i kassen.
 
Men også den gamle stationære telefon har sendt flere penge i kassen hos Stofa, forklarer Ole Simonsen. Det var ellers et produkt, som i flere år var ude i kulden hos kabelselskabet.
 
"Vi er operatør for en række antenneforeninger i Danmark, og deres anlæg har skiftende kvalitet. Vi vil ikke lægge navn til, at den gamle fru Hansen pludselig ikke kan ringe, fordi nettet er nede. Derfor sagde vi i 2002, at vi på ubestemt tid, at vi ikke ville tilbyde IP-telefoni," siger han.
 
Stofa valgte dog i december 2007 at tage IP-telefoni ind i porteføljen igen, men først for nylig er selskabet begyndt at markedsføre det. Virksomheden er begyndt at markedsføre produktet, efter at der viste sig at være efterspørgsel på telefonen.
 
"Vi kan konstatere, at forbrugerne vil have det, og der er et objektivt argument for at skifte til IP-telefoni: Folk sparer det abonnement, som de typisk betaler til TDC," forklarer Ole Simonsen.
 
En traditionel fastnettelefon koster 134 kroner om måneden hos TDC, selvom telefonen ikke bliver brugt. Her har Stofa en ordning, hvor der kun betales for forbrug, ikke for månedsabonnement. 
 
Bundlinje faldt
Trods den større omsætning formåede Stofa ikke at forbedre bundlinjen, som endte på et resultat før skat på 65 millioner kroner svarende til et fald på 5,8 procent.
 
Sidste år købte den svenske kapitalfond Ratos det danske kabelselskab af TeliaSonera, men det betyder ikke, at der nu kommer et ekstra fokus på bundlinjen, lyder det fra Ole Simonsen.
 
"Det er altid et fokusområde, og vi skærper måske lidt i år, at vi går alting efter i sømmene en ekstra gang, men det er ikke det scenarium, vi er solgt på. Vi er solgt på, at vores hidtidige ejer havde en strategi om, at de kun investerede i mobilmarkeder med vækst," fortæller Ole Simonsen.

Tallene fra Stofas regnskab er offentliggjort i Ratos' regnskab, men de nærmere detaljer om Stofa-regnskabet bliver først offentliggjort senere.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S