Tre dage efter nedbrud: Gmail fortsat i problemer

Google bøvler stadig med at løse de problemer, der har fjernet indholdet på 40.000 Gmai-konti.

Artikel top billede

Læs også:
Indhold på tusindvis af Gmail-konti fjernet ved uheld.

Computerworld News Service: Mange Gmail-brugere har fortsat ikke fået genskabt alt indhold på deres Gmail-konti, efter Google for tre dage siden på grund af en softwarefejl slettede indhold på omkring 40.000 Gmail-konti.

Umiddelbart efter nedbruddet, der fandt sted søndag, bedyrede Google, at alt ville være på plads og genskabt i løbet af mandagen.

Det er imidlertid ikke tilfældet endnu.

Torsdag aften skrev Google på det såkaldte Apps Status Dashboard, at selskabets teknikere fortsat arbejder på at løse problemet.

Ligeledes skrev Google, at den fulde service er blevet genskabt for "nogle brugere," men altså ikke alle.

"Vi gør gode fremskridt i arbejdet med at genskabe konti. Vi forventer, at hovedbestanddelen af de ramte konti er blevet genskabt torsdag (amerikanske tid, red.). Tak for tålmodigheden," hedder det.

Slider på tålmodigheden

Ifølge Dan Olds, analytiker i Gabriel Consulting Group, er det et stort arbejde at genskab e-mail-tjenester af denne meget omfangsrige type.

"Google skal arbejde sig igennem enorme mængder af back up-data alene for at finde de konti, der skal genskabes. Og så er der selvfølgelig stadig risiko for, at data er gået helt tabt," siger han.

Google har meddelt, at der ikke er gået data tabt.

Alligevel kan det langvarige nedbrud føre til, at en del brugere - ikke mindst de professionelle erhvervsbrugere - mister tålmodigheden og dropper brugen af Gmail.

"Det her er et godt eksempel på bagsiden ved cloud computing. For mange personer er email helt forretningskritisk. For dem er indboksen og udboksen de vigtigste databaser, og et så langvarigt nedbrud gør livet besværligt, mens det vil være katastrofalt, hvis data går tabt," siger Dan Olds.

Læs også:
Indhold på tusindvis af Gmail-konti fjernet ved uheld.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Supporter til Service Desk

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job