Artikel top billede

Så hurtigt scorer du kassen på business-apps

Det er oplagt at udstyre salgspersonalet med interne apps til smartphones og tablet-pc'er. ROI'en er meget fordelagtig, mener tele-ekspert.

Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads

Salgsafdelingen er et de mest oplagte medarbejder-segmenter til mobile app-løsninger.

Dels er salgsmedarbejderne meget på farten, dels kan de opnå fordele ved både at kunne læse og indberette informationer fra smartphones eller tablet-pc'er.

"Der er ofte en rigtig god ROI (return on investment, red.) på de her rolle-specifikke applikationer. Vi ser, at man har en ROI på blot ni måneder," siger britiske Nick Jones, der er vice president i Gartner og rådgiver virksomheder om mobilitet.

Mange små leverandører

Han forklarer, at en del virksomheder er begyndt at kigge på mobile løsninger til de store backend-systemer fra SAP og Oracle.

En smule overraskende er det måske, at det ikke er it-giganterne selv, der fører an med at levere løsningerne.
"SAP, Oracle eller lignende virksomheder er ofte bagud med deres mobility-løsninger.

I stedet er det mindre, uafhængige leverandører, der klarer sig ret godt med at producere værktøjer og systemer til at mobilisere backend-systemerne," forklarer Nick Jones.

Han nævner virksomheder som Antenna Software, Syclo og Pixie Services som eksempler på dette.

"Mange af mobil-applikationerne i virksomhederne begynder ikke nødvendigvis i it-afdelingen. Ofte kommer en af de mindre leverandører og fortæller salgsdirektøren, at han kan øge produktiviteten og forbedre forskellige ting med leverandørens software," fortæller Nick Jones.

Accepter forbrugernes adfærd

Nick Jones vurderer, at de fleste virksomheder vil skulle investere i smartphone- og tablet-løsninger i de kommende år.

Til dels fordi det er redskaber, der kan effektivisere forretningen, men også fordi den nye generation af medarbejdere er født med en smartphone i lommen og derfor også vil forvente at kunne anvende dette redskab på jobbet.

Den efterspørgsel er ifølge Nick Jones med til at føre sociale netværkstjenester og unified communications ind på virksomhedens mobile enheder.

"Alle mulige tjenester til en ny måde at kommunikere på vinder frem hos forbrugerne og lægger et øget pres på virksomhederne. Medarbejderne lader sig inspirere af forbrugerområdet," forklarer Nick Jones.

Ifølge Gartner-rådgiveren giver det ikke den store mening at kæmpe imod denne tendens som it-chef.

I stedet har han følgende råd til it-cheferne:

- Vær kreativ og afslappet omkring udviklingen. Der kommer alle mulige nye enheder og services ud på markedet, som giver nogle interessante muligheder for at gøre ting på nye måder.

- I dag er der få jobs, hvor du kan skrotte den bærbare og kun bruge en tablet - men der er nogle - ofte inden for salg. Så der er en mulighed for at udstyre medarbejdere med enheder, der passer bedre til det job, de udfører.

- På mange måder skal medarbejdere behandles som forbrugere. Du skal ikke kæmpe imod mod det, men i stedet udnytte det og understøtte det, fordi det giver muligheder.

Samtidig mener Nick Jones, at man i forlængelse af det sidste råd er nødt til at acceptere, at det formentlig ikke er nok at understøtte en enkelt mobilplatform.

Medarbejderne har forskellige behov og ønsker til smartphones og tablet-pc'er. Ifølge Gartner er det kun omkring 10 procent af virksomhederne, der er underlagt særlige compliance-krav eller lignende, der kræver ekstra høj kontrol med enhederne og derfor betyder, at man skal holde sig til én platform.

Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere