Sådan fikser japanerne jordskælvsramte net-kabler

Japans næststørste teleselskab er klar til at trække i arbejdstøjet for at fikse flere ødelagte netkabler i Stillehavet. Læs her, hvordan selskabet vil benytte fjernstyrede arbejdsbåde til opgaven.

Artikel top billede

Læs også:
Jordskælv kan påvirke it-branchen i mindst et halvt år

Katastrofen i Japan hæver prisen på dit it-udstyr

Sidste fredags jordskælv har rystet og ryster stadig den japanske undergrund så voldsomt, at flere undersøiske internetkabler er blevet beskadiget under moder naturs raserianfald.
 
Efterrystelser har dog indtil videre gjort det umuligt at komme ned på 2,5 kilometers dybde, men nu gør KDDI, Japansk næststørste teleselskab, klar til at sende skibe på havet med dybhavsrobotter - eller rettere fjernstyrede arbejds-ubåde - der kan fange et kabel på bunden og klippe det over. 

Det skriver BBC.

Fremgangsmåden med at klippe kablet i stykker benyttes, for at de to ender kan fiskes op fra bunden af havet og målt igennem for at finde frem til den ende, der er fejl på. Fejlen klippes derefter ud af kablet og der splejses et nyt stykke erstatningskabel på forbindelsen. 

Derefter bliver kablet eventuelt spulet og firet ned på havbunden igen. 
 
BBC beretter, at undergrunden i Japan stadig ryster for meget til, at de fjernstyrede arbejds-ubåde kan komme på arbejde lige med det samme. Planen er derfor, at lige så snart det er sikkert, skal ubådene ned i dybet og fikse kabler, hvilket kan tage flere måneder.
 
Robotter uden reparationserfaring
KDDI oplyser til BBC, at de fjernstyrede ubåde indtil videre kun har arbejdet med at lægge kabler på havbunden, men aldrig været på så store reparationsopgaver som den, der venter inden for de nærmeste par dage.
 
Indtil videre er der dog så meget redundans i de japanske internetforbindelser, at landet stadig er i kontakt med internettet og dermed resten af verden. Forbindelsen til USA hang ellers i en tynd tråd lige efter jordskælvet.
 
"Den 15. marts løste vi problemerne ved at bruge andre kabler og backup-systemer, og vi har reddet alle services mellem Japan og USA," fortæller Shin-ichiro Itoyama til BBC.
 
Han er talsmand hos KDDI og en af de få tilbageværende medarbejdere hos telegiganten, efter alle andre er blevet bedt om at blive hjemme, indtil efterrystelserne har fortaget sig.
 
En halv million telefoner er døde
Shin-ichiro Itoyama forklarer til BBC, at ingen har et samlet overblik over skaderne på de undersøiske kabler, da flere kabler er blevet begravet under havbunden i forbindelse med sidste uges voldsomme jordskælv.
 
Landets største teleopratør, NTT, fortæller, at omkring en halv million telefoner er nede, 150.000 net-forbindelser er ude af drift, og mobilservicen også er hårdt ramt i det nordøstlige Japan, hvor jordskælvet hærgede for en uge siden.
 
Flere andre selskaber både i og uden for Japan er også ramt af skælvet, og endnu kæmper de fleste berørte teleoperatører med at få styr på infrastrukturen.
 
Sidste uges jordskælv er det kraftigste nogensinde i Solens Rige, som ellers oplever omkring 1.000 jordskælv om året.

Læs også:
Jordskælv kan påvirke it-branchen i mindst et halvt år

Katastrofen i Japan hæver prisen på dit it-udstyr

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car