Artikel top billede

Odense Kommunes Kim Malchau (tv) gav i december 2010 Claus Winther (th) fra Oxygen Software håndtryk på kommunens intranet, der nu står klar til brug. Foto: Mikkel Hindhede

Kommunalt ansatte skal logge på med NemID

I Odense er det ikke kun borgerne, der skal betjene sig selv via nettet. Kommunen har netop taget en ny selvbetjeningsløsning til medarbejderne i brug. Den kræver NemID.

Læs også: Lokal spiller slår de store i Odense-udbud

Odense kommune vil sparke gang i digitaliseringen af medarbejdernes arbejdsgange med en ny medarbejder-portal til kommunens 18.000 ansatte.

Det er således ikke kun borgerne i kommunen, der skal betjene sig selv via nettet. Det skal de ansatte nu også.

Portalen er tilgængelig for samtlige medarbejdere, også dem, der ikke har en medarbejder-pc. Det er eksempelvis medarbejdergrupper som SOSU-assistenter og pædagogmedhjælpere.

Denne gruppe kan derfor godt vænne sig til eksempelvis at underskrive køresedlerne eller sygefraværet direkte på nettet, lyder det fra den fynske hovedstad.

"Vi får nu mulighed for tage den medicin, som vi prædiker, at borgerne skal tage. Der er et stort potentiale i at effektivisere ved at skære unødvendig mundtlig og skriftlig kommunikation væk med lette og hurtige selvbetjeningsløsninger på den nye medarbejderportal," siger webchef og projektleder Birgit Pedersen.

Den webbaserede medarbejderportal er skabt på CMS-platformen Sitecore og integreret med Lotus Notes kalender og e-mail.

Odense Kommune har samarbejdet med den lokale it-virksomhed Oxygen Software, som har leveret løsningen.

Log på med NemID

Hidtil har det kun været de 5.000 administrative medarbejdere, som har kunnet bruge medarbejderportalen.

Men kommunen har nu bygget sit eget identifikations- og sikkerhedssystem FIOL (Fødereret Identitets- og OrganisationsLøsning), som sammen med brugerens private NemID-konto har gjort det muligt for de sidste 13.000 medarbejdere at logge på.

"FIOL validerer først medarbejderens NemId, og vores servere modtager herefter et CPR-nummer, som sammenlignes med CPR-numrene i vores medarbejderdatabase, APOS. På den måde kan alle medarbejdere hurtigt og let få adgang til medarbejderportalen," siger teknisk projektleder Henrik Grauslund.

Når medarbejderne er genkendt af serverne, ved medarbejderportalen også, hvilken arbejdsplads medarbejderen kommer fra og kan så give de rigtige informationer til brugeren.
 
"Det betyder, at vi kan tilbyde alle medarbejdere en personlig forside, som er tilpasset den enkeltes behov. Der er målrettede nyheder, relevante links og hurtige genveje til fagsystemer," fortæller Henrik Grauslund.

Læs også: Lokal spiller slår de store i Odense-udbud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere