Google sætter milliarder til side til annonce-konflikt

De amerikanske myndigheder går i flæsket på Googles annoncefunktioner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Det amerikanske justitsministerium har iværksat en undersøgelse af Google i forbindelse med virksomhedens annonceprogram.

Google har i den forbindelse sat knap 2,7 milliarder kroner til side til et eventuelt forlig.

Som konsekvens af sagen har Google nedjusteret sin nettoindtjening for årets første kvartal fra de 12,3 milliarder kroner, der blev annonceret i sidste uge.

Nu lyder tallet på 9,6 milliarder kroner. 

Rammer ikke forretningen

Selv om det ikke er muligt at forudse sagens udfald, forventer Google, at sagen hverken vil ramme forretningen, resultaterne, markedspositionen eller selskabets pengestrøm, hedder det. 

Google har ikke givet nogen forklaring på, hvorfor beløbet er blevet inddraget retrospektivt fra årets første kvartaler. Det står heller ikke klart, hvem der skal have pengene i tilfælde af et forlig. 

Justitsministeriets undersøgelse er bare en af mange, som virksomheden står over for rundt omkring i verden.

Tirsdag afgav Google forklaring omkring problemet med privacy på mobiltelefoner foran det amerikanske senats retsudvalgs underkomite for privacy og teknologi i kølvandet af afsløringen af, at Google og Apple uden tilladelse fra brugerne har indsamlet lokationsdata fra Android- og iPhone-enheder.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S