Microsofts Exchange Online ramt af store problemer

Microsofts Exchange Online har i flere dage kæmpet med en ophobning af e-mails og timelange forsinkelser for kunderne. Nu kommer Microsoft med forklaringen.

Artikel top billede

Læs også:
Sådan fungerer Microsofts Office 365 i skyen

Microsofts BPOS-kunder ramt af stort sikkerhedshul

Cloud computing: Sådan fungerer det

Kunder, der er koblet op til Microsofts BPOS, har oplevet problemer med mailen i de seneste dage.

Det bekræfter Microsoft nu i et blogindlæg, skrevet af Dave Thompson, Corporate Vice-President for Microsoft Online Services.

"...i de seneste dage har vi ikke tilfredstillet vores kunders behov. Tirsdag og i dag (torsdag, red.) oplevede vi tre separate problemer, der havde betydning for vores kunder, der serviceres fra vores amerikanske datacenter," skriver han.

BPOS (Business Productivity Online Suite) er Microsofts online-versioner af produkterne Exchange, SharePoint, Office Communications og Office Live Meeting.

Det er den hostede Exchange-løsning, der har været problemer med.

Her er forklaringen

Tirsdag opstod der ifølge Microsoft et problem med en af kerne-komponenterne i Exchange-infrastrukturen, hvilket betød at mail-trafikken ikke blev håndteret korrekt.

"Resultatet var en ophobning af e-mails," skriver Microsoft. "Forsinkelserne, som kunder oplevede, varrierede mellem seks og ni timer."

Torsdag var den så gal igen. Her oplevede kunderne to gange problemer, der resulterede i forsinkelser på henholdsvis 45 minutter og 3 timer.

Ifølge Microsoft var der på et tidspunkt 1,5 millioner beskeder, der ventede på at blive afleveret.

Microsoft udnskylder

"Vi er klar over, at e-mail er en kritisk del af jeres forretningskommunikation, og mit hold og jeg anerkender fuldt ud vores ansvar som jeres partner og service-leverandør," undskylder Dave Thomsen i sit blogindlæg.

BPOS, der blandt andet inkluderer Exchange Online og SharePoint, er ved at blive afløst af det nye Office 365.

Ifølge Microsoft er det dog kun BPOS-løsningen, der har været ramt af problemer.

Læs også:
Sådan fungerer Microsofts Office 365 i skyen

Microsofts BPOS-kunder ramt af stort sikkerhedshul

Cloud computing: Sådan fungerer det

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job