3 henter flere kunder trods intens mobilkrig

Mobilselskabet 3 kom ud af 2010 med flere kunder i butikken, selvom Onfone skabte ravage på markedet. Læs direktørens forklaring på de gode tal.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

2010 var et benhårdt år for den danske mobilbranche.
 
Det lille mobilselskab Onfone skabte ravage med lave priser, og det tvang de andre selskaber til også at sænke deres priser.
 
Trods den intense mobilkrig lykkedes det teleselskabet 3 at hive 119.000 nye kunder ind i selskabet, så virksomheden rundede året af med 636.000 kunder i butikken.
 
Samtidig steg selskabets omsætning til 2,2 milliarder kroner, hvilket er 26 procent bedre end i 2009.
 
"Dels har vi udvidet antallet af vores butikker og salgskanaler, og dels har vi haft stor efterspørgsel på vores abonnementer. Det er meget drevet af en fokus på smartphones, som udgør en meget, meget stor del af vores samlede salg af telefoner," forklarer 3's administrerende direktør, Morten Christiansen, til Computerworld.
 
Fremgangen resulterede i, at 3 fik sit første overskud i Danmark, siden selskabet gik i luften. Resultatet efter skat lyder på 31,4 millioner kroner.
 
Måtte ændre strategi
Mobilkrigen blev dog intensiveret, da det nye år blev skudt i gang.
 
I julen 2010 lancerede Onfone data i sine mobilpakker, og dermed blev selskabet også interessant for smartphone-ejerne, som 3 satser benhårdt på. Det afspejler sig i 3's resultat for det første kvartal i år, fortæller Morten Christiansen.
 
"Vi har ikke helt nået vores budgetter på salgssiden inden for 3-brandet, men det skyldes kun delvist Onfone. Vi positionerer os hårdt på det hurtigste og bedst datanetværk i markedet, og derfor sælger vi bedre, jo flere nyheder der kommer på dongle- og smartphone-siden. Men der har været en periode, hvor der har været ret stille med nyheder," siger han.
 
3 som selskab vil dog stadig komme i mål, vurderer Morten Christiansen. Det skyldes, at lavpris-datterselskabet Oister har erobret kunder i den lavpriskrig, der har huseret.
 
"Vi har fokuseret mere på Oister i perioden, så samlet set er vi hjemme (i forhold til budgettet, red.), og jeg kan se, at vi får et forrygende resultat i år," siger han.
 
"Det er en anden vej til at nå budgettet end den, som vi præsenterede for vores ejere i oktober og november sidste år. I stedet er det en vej, hvor Oister fylder lidt mere, mens 3 fylder lidt mindre i årets første måneder," fortæller han.
 
TDC købte i maj Onfone for cirka 300 millioner kroner, og 3-direktøren håber, at det vil lægge en dæmper på prispresset i mobilmarkedet.

"Ejerskiftet betyder ikke nødvendigvis noget, men historisk set er de opkøbte mobilselskaber blevet lidt mere stilfærdige, efter de er blevet købt," siger Morten Christiansen.

Han forventer at blive klogere den kommende tid, hvor Onfones markedsføringstryk vil afsløre, om selskabet fortsat vil være aggressivt.

Mobilt bredbånd-salg er gået i stå

En af de helt store salgsvarer hos 3 har været mobilt bredbånd, men her er salget begyndt at klinge af. Lavere priser samt højere hastigheder på xDSL er forklaringen, mener Morten Christiansen.
 
"Vi kommer til at se en stor vækst i det igen, når vi lancerer vores 32 megabit (42 megabit teoretisk, red.), som kommer i løbet af måneden," siger han.
 
Mobiloperatøren er i øjeblikket i gang med at opgradere sit netværk, og ved årets udgang eller først i 2012 vil det være muligt at køre 84 megabit som teoretisk hastighed. 3 er i øjeblikket i gang med en opgradering af nettet, som koster en milliard kroner.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S