Telenor: Vi har fundet årsagen til gigantisk nedbrud

Telenor har fundet årsagen til, at en million Telenor-kunder mistede forbindelsen til omverdenen tirsdag formiddag. Se grunden her.

Artikel top billede

Læs også:
Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort

Det var en menneskelig fejl, der var årsagen til, at omkring én million Telenor-kunder i formiddags ikke kunne få kontakt til omverdenen med deres mobiltelefoner.
 
"Nedbruddet skyldtes en menneskelig fejl ved opgraderingen af et register over vores abonnenter. Der blev simpelthen tastet noget forkert ind i systemet," forklarer Telenors pressechef, Peter Glüssing, til Computerworld.
 
Han fortæller, at systemet og Telenors netværk vendte tilbage til normal drift ved 11-tiden i formiddags.

Dermed var en million mobilkunder væk fra netværket i en halvanden times tid. 
 
Tænd og sluk
Telenors kundeservice oplyste tidligere tirsdag at fejlmeddelelsen var tikket ind hos kundeservice klokken 9.38.
 
På det tidspunkt kunne omkring én million brugere i Telenors mobil-netværk få beskeden om, at sim-kortet ikke kunne registrere netværk.
 
Hvis du er Telenor-kunde og stadigvæk ikke kan komme på netværket, har pressechef Peter Glüssing et godt råd:
 
"Hvis folk stadig har problemer med at komme på netværket, så er det fordi, de skal huske at slukke og tænde deres telefon," oplyser Peter Glüssing.

Læs også:
Nedbrud sender en million danske mobilkunder i sort

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Ingeniører til Kapacitetscenter

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job