Nyhed:Samsung præsenterer klodens første smartphone med dobbeltskærm

Genbrug af data er nøglen til effektive selvbetjeningsløsninger, mener videnskabsministeren. Foto: Mikael Rieck.

Minister: Sådan vil vi friste dig til selvbetjening

Danskerne skal hverken piskes eller lokkes til selvbetjeningstasterne med kontante belønninger, hvis det står til videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K). Danskerne skal fristes, siger hun.

Læs også:
Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) brugte i går flere timer på at inspicere fire selvbetjeningsløsninger udviklet af offentligt ansatte, teknikere og borgere.
 
Det skete på IT- og Telestyrelsens og IT-Branchens innovationscamp, 'Vær med til at bygge fremtidens selvbetjeningsløsninger'.
 
Og ministeren var imponeret over, hvad hun så.
 
"Det syder og bobler jo af innovationslyst," sagde hun til Computerworlds udsendte efter kåringen af vinder-løsningen - en boligstøtteordning, der gik fra en 14 siders tæt sammenskreven selvbetjeningsløsning med 82 indtastningsfelter til fem overskuelige sider.
 
Skal passe på målgruppen
Charlotte Sahl-Madsen har i den senere tid været en af de stærkeste fortalere for selvbetjeningsløsninger, som hele det politiske spektrum på Christiansborg er enige om, er en god idé.
 
"For at få et folkeligt gennembrud kræves dog, at løsningerne er intuitive og brugervenlige. For at det skal lykkes, kræver det en ændring i vores måde at tænke selvbetjening på," understreger ministeren.
 
Hun fremhæver, at tankerevolutionen først og fremmest skal ske ved, at det offentlige sætter brugerens behov i centrum og genbruger borgernes data på tværs af myndigheder. På den måde slipper hr. og fru Danmark om at indtaste de samme oplysninger igen og igen og igen.

Gode og dårlige oplevelser
"Jeg har selv både gode og dårlige oplevelser med selvbetjening, hvor man tænker 'har den myndighed ikke mine oplysninger i forvejen?'," fortæller Charlotte Sahl-Madsen
 
Navigation og ikke mindst skriftlige formuleringer skal passe til de forventninger, som borgerne har til moderne web-løsninger.
 
"Tidligere har der nok været en tendens til, at selvbetjeningsløsningerne har taget udgangspunkt i styrelsernes juridiske formuleringer. De fremtidige løsninger skal i stedet passe til målgrupperne," understreger ministeren, som også påpeger, at det slet ikke er nok at digitalisere de nuværende papir-skemaer.
 
Fristes uden pisk og gulerod
Tidligere har blandt andre brancheforeningen IT-Branchen været fortaler for, at danskerne både skal piskes og lokkes til selvbetjeningstasterne med henholdsvis lukning af andre kontaktmuligheder og kontante belønninger for at kunne klare sig selv i kontakten med det offentlige. 
 
Videnskabsministeren køber dog ikke umiddelbart argumenterne om pisk og gulerod.
 
"Vi skal friste danskerne - ikke tvinge dem - med løsninger, der er fleksible, og som alle har lyst til at bruge. Vi sparer jo mange penge på selvbetjeningsløsninger, og de gevinster er vi jo alle sammen med til at høste," siger hun.

Læs også:
Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Prosa varsler konflikt med IBM: Første konfliktvarsel er netop sendt afsted til tech-giganten
En strejke hos IBM rykker tættere på. It-fagforbundet Prosa har netop afsendt første konfliktvarsel for de medlemmer, der er ansat hos IBM i Odense.
Computerworld
SSD-priserne kollapser: De lynhurtige drev koster under det halve af, hvad de gjorde i 2018
Efter en periode med prisstigninger, falder priserne på de hurtige SSD-drev nu hastigt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation
I Fortinets rapport fra 2018 omkring sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation, tages temperaturen på den aktuelle tilstand for Cybersecurity i organisationer rundt omkring i hele verden. Blandt de 300 respondenter viste der sig en række spændende trends. Her er et par stykker af dem: - Digital Transformation er den mest indflydelsesrige it-trend i organisationer i dag. Hele 92% svarede at det har stor indvirkning på deres forretning - Sikkerhed er den klart største udfordring i forhold til digital transformation. Hele 85% mener det har stor indvirkning på deres forretning Download hele rapporten her og få flere spændende findings.