Genbrug af data er nøglen til effektive selvbetjeningsløsninger, mener videnskabsministeren. Foto: Mikael Rieck.

Minister: Sådan vil vi friste dig til selvbetjening

Danskerne skal hverken piskes eller lokkes til selvbetjeningstasterne med kontante belønninger, hvis det står til videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K). Danskerne skal fristes, siger hun.

Læs også:
Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) brugte i går flere timer på at inspicere fire selvbetjeningsløsninger udviklet af offentligt ansatte, teknikere og borgere.
 
Det skete på IT- og Telestyrelsens og IT-Branchens innovationscamp, 'Vær med til at bygge fremtidens selvbetjeningsløsninger'.
 
Og ministeren var imponeret over, hvad hun så.
 
"Det syder og bobler jo af innovationslyst," sagde hun til Computerworlds udsendte efter kåringen af vinder-løsningen - en boligstøtteordning, der gik fra en 14 siders tæt sammenskreven selvbetjeningsløsning med 82 indtastningsfelter til fem overskuelige sider.
 
Skal passe på målgruppen
Charlotte Sahl-Madsen har i den senere tid været en af de stærkeste fortalere for selvbetjeningsløsninger, som hele det politiske spektrum på Christiansborg er enige om, er en god idé.
 
"For at få et folkeligt gennembrud kræves dog, at løsningerne er intuitive og brugervenlige. For at det skal lykkes, kræver det en ændring i vores måde at tænke selvbetjening på," understreger ministeren.
 
Hun fremhæver, at tankerevolutionen først og fremmest skal ske ved, at det offentlige sætter brugerens behov i centrum og genbruger borgernes data på tværs af myndigheder. På den måde slipper hr. og fru Danmark om at indtaste de samme oplysninger igen og igen og igen.

Gode og dårlige oplevelser
"Jeg har selv både gode og dårlige oplevelser med selvbetjening, hvor man tænker 'har den myndighed ikke mine oplysninger i forvejen?'," fortæller Charlotte Sahl-Madsen
 
Navigation og ikke mindst skriftlige formuleringer skal passe til de forventninger, som borgerne har til moderne web-løsninger.
 
"Tidligere har der nok været en tendens til, at selvbetjeningsløsningerne har taget udgangspunkt i styrelsernes juridiske formuleringer. De fremtidige løsninger skal i stedet passe til målgrupperne," understreger ministeren, som også påpeger, at det slet ikke er nok at digitalisere de nuværende papir-skemaer.
 
Fristes uden pisk og gulerod
Tidligere har blandt andre brancheforeningen IT-Branchen været fortaler for, at danskerne både skal piskes og lokkes til selvbetjeningstasterne med henholdsvis lukning af andre kontaktmuligheder og kontante belønninger for at kunne klare sig selv i kontakten med det offentlige. 
 
Videnskabsministeren køber dog ikke umiddelbart argumenterne om pisk og gulerod.
 
"Vi skal friste danskerne - ikke tvinge dem - med løsninger, der er fleksible, og som alle har lyst til at bruge. Vi sparer jo mange penge på selvbetjeningsløsninger, og de gevinster er vi jo alle sammen med til at høste," siger hun.

Læs også:
Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Den evigt forandrende rolle som it-manager – sådan ser fremtiden ud!
Rollen som it-manager har ændret sig meget, og bliver fremadrettet endnu vigtigere i enhver organisation, i takt med at teknologien udvikler sig. Det betyder at hverdagen er fyldt med mange udfordringer, som hele tiden stiller krav til medarbejderne og deres evne til at have de rette kompetencer. Hvad fremtiden bringer kan ingen spå om, men du får et bud på hvordan en it-managers hverdag ser ud i 2020, og hvilke løsninger der kan være vejen frem. Silotænkningen er fortid og det kræver at du som it-manager hele tiden tænker innovativt for at være på forkant. Hvordan du tilpasser dig til fremtiden, går vi i dybden med i dette Whitepaper.