IT-Branchen: Danskerne skal piskes til selvbetjening

Danskerne skal lokkes til tasterne med kontante præmier, mener brancheforeningen IT-Branchen. Læs foreningens ideer her.

Artikel top billede

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

De Radikales udsagn om, at 95 procent af danskerne i 2018 skal tvinges til selvbetjeningsløsninger i kontakten med det offentlige, lyder som sød lyrik i brancheforeningen IT-Branchens ører.

For den nuværende lave tilslutning til offentlige selvbetjeningsløsninger rimer ikke med mulige milliardbesparelser i den offentlige administration.
 
"Det er det eneste rigtige med konkrete og ambitiøse mål for digital kommunikation mellem borgerne og det offentlige. Uden digitalisering kan den offentlige velfærd ganske enkelt ikke hænge sammen fremover," siger administrerende direktør Morten Bangsgaard, IT-Branchen, om De Radikales 2020-udspil.

Logik for burhøns

IT-Branchen har længe sukket efter politisk handling.

Og ønsket er ikke blevet mindre, efter kommunerne har luftet skuffende tal for borgertilslutningen til selvbetjeningsløsningerne.

"Det er logik for burhøns, at brug af selvbetjening ikke kommer af sig selv. Det offentlige bør tage konsekvensen af de lave tal for selvbetjening," lyder det fra Morten Bangsgaard.
 
Han mener, at der både bør bruges gulerod og pisk, hvis danskerne skal lokkes til tasterne, som De Radikale håber på.
 
"Danskere, der bruger selvbetjening, bør blive belønnet eksempelvis med kontante rabatter eller komme forrest i køen. Omvendt bør der opkræves gebyr eller garanteres en langsommere svartid for dem, som ikke bruger selvbetjening," udtaler Morten Bangsgaard.
 
Mails er populære
Netop kontante og tidsmæssige fordele for at spare det offentlige administrationsomkostninger har flere gange været nævnt i debatten for den øgede brug af selvbetjening, som hele det politiske spektrum taler varmt for.
 
Endnu har ideen om kontant forskelsbehandling ikke fået massiv gennemslagskraft, da mange politikere hidtil har anset belønningerne som en håndsrækning til de it-kyndige og samtidig som en straf til de knap så it-erfarne danskere.
 
Hvor it-kommunikationsparate danskerne er i borgerhenvendelserne, afslører tal fra Kommunernes Landsforening (KL).

40 procent af borgerhenvendelserne sker via digitale kanaler - primært via e-mail og sekundært på digital post - mens 60 procent af danskerne ringer, møder frem eller sender et brev.

Kun mellem to til seks procent benytter sig af digital selvbetjening i dag.
 
Kun et skridt på vejen
Morten Bangsgaard glæder sig over, at der er en stigning i brugen af mails og digital post, men slår samtidig fast, at e-mails kun er et skridt på den digitale vej. 

Prisen for håndtering af mails og den digitale selvbetjening ligger nemlig på henholdsvis 120 kroner og fem kroner. Og den forskel har stor betydning, når danskerne henvender sig til staten og kommunerne helt op mod 50 millioner gange om året.

"Der bliver ingen gevinst at hente, hvis det offentlige ikke tager skridtet videre fra e-mail til selvbetjening. Den markante forskel (på mails og selvbetjening, red.) bør danskerne også kunne mærke, når de henvender sig til det offentlige," lyder argumentet fra Morten Bangsgaard om kontant forskelsbehandling i de digitale borgerhenvendelser.
 
Tvungen selvbetjening på vej
For at indløse det store potentiale for selvbetjening, har der flere gange også været forslag fremme om at gøre selvbetjeningsløsningerne obligatoriske at bruge, mens det samtidig skal blive vanskeligere at komme igennem til hjælp via telefonen og i borgerservicecentret.
 
KL har allerede barslet med forslag om at gøre selvbetjening obligatorisk på udvalgte områder, som man også kender det fra udfyldelsen af selvangivelsen på Skat.dk eller ansøgningen om SU-stipendier.
 
Alligevel har KL tidligere erkendt, at der mangler meget på brugervenlighedsområdet, hvis de digitale selvbetjeningsløsninger også skal blive en succes hos danskerne.

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S