Artikel top billede

Prosa: CSC truede medlemmer til at stemme ja

Prosa-medlemmerne er ikke splittede, selvom det var et knebent flertal, der stemte nej til forliget. Men de, der stemte ja, følte sig truet af CSC, lyder det fra it-fagforeningen.

Læs også: Debat: Er Prosa splittet i CSC-konflikten?

Da de CSC-ansatte Prosa-medlemmer skulle stemme om forligsmandens mæglingsforslag, blev det til et meget knebent nej.

Kun 54 procent af de ansatte ønsker at fortsætte konflikten, mens 46 procent stemte for at acceptere forliget.

Men til trods for den tilsyneladende store uenighed er der ingen splid blandt Prosa-medlemmerne, mener fagforeningens næstformand, Hanne Lykke Jespersen:

"Uenigheden går ikke på, om forliget egentlig er godt. Det er slet ikke det, diskussionen har gået på. Jeg har hørt nogle ganske få sige, de synes, det er godt, men dem skal jeg ikke bruge hele hånden for at tælle."

Medlemmerne frygter ringere vilkår

Når så mange stemte ja og ville stoppe konflikten, skyldes det, at de frygter vilkår, der er ringere end dem, de stemte om nu, mener Hanne Lykke Jespersen.  

"Det handler mere om, hvordan det virker på folk, at CSC truer med at tage alt, hvis ikke medlemmerne siger ja til det her," siger hun til Computerworld.

Skulle medlemmerne stemme, om forliget var acceptabelt under andre omstændigheder, ville det blive et bragende nej, vurderer Hanne Lykke Jespersen.

"Men det er klart at med de trusler, der er, så er der et meget stort mindretal, der alligevel siger ja."

Ønsker de, der stemte ja, ikke bare, at konflikten skulle slutte, så de kunne komme tilbage på arbejdet?

"Det vil alle sammen jo gerne, men på nogle ordentlige vilkår. Det er benhårdt at være i konflikt, hvilket flere medlemmer nu har været i over fire måneder." 

Læs også: Dagbog fra CSC-lockoutet: Søndag afgøres fremtiden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere