Google lukker endnu en tjeneste

Google Labs udfases - "Vi skal bruge vores kræfter mere fornuftigt".

Google bekræfter, at Google Labs lukker ned.

Google Labs har været et udstillingsvindue til alle de små og skæve eksperimenter, som Google-ansatte har lavet, og som i nogle tilfælde ender med at blive til "rigtige" produkter.

Google har som arbejdsplads fået ry for at være lidt af en legeplads. De fleste ansatte har den såkaldte 20 procent-tid, hvor det står dem frit for at eksperimentere og arbejde på andre ting, end de plejer at gøre.
Google Labs var et synligt bevis på de mange eksperimenter i firmaet, men Google afviser, at lukningen af Google Labs betyder, at det er slut med at give de ansatte plads til at lege. 

"Google Labs har altid været adskilt fra vores 20 procents-tid...vi vil fortsætte med at afsætte arbejdstid til nye og eksperimentale projekter," siger en Google-talsmand til Mashable.com.

Nogle af de Google-produkter, der oprindeligt kom til live i Google Labs er Google Goggles, Google Reader, iGoogle og Google Groups.

 

Vi skal bruge kræfterne på andre ting

Den varslede lukning af Google Labs kommer efter andre lukninger tidligere på sommeren. Lukninger der er tegn på en øget fokusering hos Google efter Larry Page indtog chefstolen.

På Googles blog kan man læse, at den aktuelle lukning sker af samme årsag.

“I dette kvartal har det været et vigtigt område for mig at blive mere fokuseret. I sidste måned offentliggjorde vi, at vi lukker Google Health og Google PowerMeter. Vi har også lavet omfattende internt arbejde i forhold til at simplificere og strømline vores udvalg af produkter. Mange af de ting er ikke synlige for omverdenen endnu, men jeg er personligt meget tilfreds med, hvordan tingene udvikler sig,” skriver Larry Page.

Rygter siger også, at ledelsen i højere grad opfordrer de ansatte til at arbejde videre og innovere på eksisterende produkter og ikke mindst Google+. 

En af de seneste ting fra Google Labs er Swiffy. Et simpelt redskab til at konvertere Flash-filer om til HTML5-indhold. Du kan se alle eksperimenterne på Google Labs.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil