Keyword-kampagne gav bagslag

En reklamekampagne over for 2.500 danske firmaer har givet bagslag for keyword-registratoren, IT House Aps. Selskaberne modtog et faktura-lignende brev med et girokort, hvilket ifølge Forbrugerstyrelsen er brud på god markedsføringsskik.

Telefonopkald fra ophidsede folk har været normen den seneste uge hos IT House Aps., der sælger registreringer i det alternative navnesystem, keyword. Det alternative navnesystem gør det muligt for en bruger at navigere hen til et webside ? blot ved at skrive eksempelvis firmanavnet og ikke den fuldstændige URL.

Opkaldene er kommet fra virksomheder, der har modtaget et reklamebrev fra IT House Aps., forklarer den administrerende direktør, Henrik Bang.

- Vi har fået mange negative reaktioner, fordi firmaerne troede, at vi var ude på at franarre dem penge. Men vi ville bare køre en anderledes kampagne og samtidig gøre det muligt for dem at bestille ydelsen hurtigere, hvis de var interesserede, siger han og tilføjer:

- Hvis et firma har betalt ved en fejl, refunderer vi selvfølgelig beløbet.

IT House har reklamebrevet ud til 2.500 danske firmaer. Brevet ligner en vanlig faktura med angivelse af et foreslået keyword ? oftest firmanavnet, stykpris og det totale beløb inklusiv moms. Der er vedhæftet et giroindbetalingskort, som er udfyldt med modtagerens adresse, beløb på 5.000 kroner og en betalingsdata, 30. juni 2002.

Øverst på brevet står der et sted ?proforma faktura?, men mange virksomheder har sagt, at det var nemt at overse og dermed betale regningen i den tro, at det var faktura for en bestilt vare.

Der er også fulgt et certifikat med, hvor med teksten: ?Det certificeres hermed, at følgende registrering som Keyword er registreret og aktiveret umiddelbart efter at indbetaling for registrering har fundet sted?.

Modstrid med god markedsføringsskik

Netop ligheden med en faktura er problemet, siger Carsten Strøjer fra Forbrugerstyrelsen. Han sidder i den afdeling, der beskæftiger sig med markedsføring.

- Det er et brud på god markedsføringsskik. De lever øjensynlig af, at firmaer tror, at de modtager en faktura ? og så betaler, siger han til Computerworld Online.

Det afviser Henrik Bang fra IT House på det bestemteste.

- Vi er blevet misforstået, men vi har indstillet udsendelserne af brevene. Men der har ikke kun været negative reaktioner. Folk har også ringet og sagt om kampagnen: ?Det var s'gu frækt? ? og så bestilt et keyword og bedt om et møde for at høre om vores øvrige produkter, forklarer han.

Henrik Bang vil gerne arbejde videre med det anderledes og mere direkte reklamekoncept i fremtiden.

- Imidlertid vil det fremgå klart og tydeligt, at der i første omgang blot er tale om et tilbud, slutter han.

IT House Aps. bor dør om dør med udbyderen af keywords i Danmark, Keyword Danmark ? og Henrik Bang er tidligere markedsføringsdirektør i Keyword Danmark.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil