Co.dk bliver solgt med mafiametoder

Marketingseksperter siger, at Digital Marketing Supports markedsføring af adresser under co.dk er etisk uforsvarlig og på kant med lovgivningen. Direktøren i firmaet er godt træt af kritikken og opfordrer utilfredse til at sende en stævning.

Firmaet Digital Marketing Support er lige lovlig smarte, lyder det fra en markedsføringsekspert og en jurist. Først skaber firmaet selv et problem, og dernæst tilbyder det kunderne at løse problemet med et produkt, som firmaet sælger.

Digital Marketing Support ejer co.dk og udbyder underdomæner dertil.

På sin hjemmeside slår selskabet til lyd for, at man skal anskaffe sig et co.dk domæne, fordi internetbrugere i mange lande anvender formen som standard.

Ifølge Digital Marketing Support anvender halvdelen af verdens internetbrugere co. til deres emailadresse før landekoden, altså for eksempel med endelsen adresse.co.dk.

Det betyder ifølge Digital Marketing Support, at der er fare for, at e-mails sendt til ens virksomhed ender i de forkerte hænder. Det er et sikkerhedsmæssigt problem, argumenterer selskabet, og derfor bør kunderne anskaffe sig et co.dk-domæne.

Men Digital Marketing Support kunne selv løse kundernes problemer ved helt at nedlægge co.dk-domænet.

Har selv skabt problemet

- Ved at oprette domænet co.dk har firmaet selv skabt problemet med e-mails, der ryger til den forkerte modtager. Hvis det virkelig tog problemet seriøst, kunne det bare nedlægge navnet, så mails sendt til adresser, der slutter på co.dk, ryger retur til afsenderen, siger Mads Ellegaard, ekspert i markedsføring og forfatter til bogen E-kampagnen.

Direktør for Digital Marketing Support, Anani Voulé, er ikke enig i, at det løser problemet.

- Jeg mener ikke, at det er rigtigt. Hvis man nedlægger domænet, ryger mailen ganske rigtigt retur til afsenderen. Men samtidig går den jo også til administratoren af mailserveren, som så kan se indholdet. Dermed er der stadig et sikkerhedsmæssigt problem, siger han.

Mafiametoder

Mads Ellegaard mener, at Digital Marketing Support bevæger sig på tynd is, når selskabet anfører problematikken omkring e-mail som grund til at købe et underdomæne.

- Det svarer lidt til, at man først udsender en virus for derefter at henvende sig til sine kunder og sige: ?Vi har for resten også en kur?. Det minder jo lidt om de metoder, som mafiaen anvender, siger han.

- Selakbet bevæger sig på kanten af god markedsføringsskik ved at bruge et problem, det selv har skabt til at piske en stemning op og udnytte frygt som middel til markedsføring. Jeg finder det uansvarligt og stærkt kritisabelt at benytte den slags metoder, siger Mads Ellegaard.

Anani Voulé fra Digital Marketings Support er heller ikke enig i den fremstilling:

- Det her problem er reelt, og jeg kan dokumentere det. Det er ikke os, der har skabt problemet. Vi tilbyder danske firmaer en mulighed for at sikre sig. Det det koster er minimalt i forhold til, hvor meget der kan gå tabt, hvis en mail ender det forkerte sted, siger direktøren.

Manglende dokumentation

Computerworld Online har bedt en advokat med speciale i markedsføring på nettet, Peter Lind Nielsen fra Bender.dk, om at vurdere, om Digital Marketing Support bryder med god markedsføringsskik.

Ifølge Peter Lind Nielsen er der problemer med de informationer, som af firmaet angives som gode grunde til at indkøbe et underdomæne til co.dk. Firmaet fremlægger nemlig ikke dokumentation for påstanden på forsiden om, at 50 procent af verdens internetbrugere anvender underdomæner.

- Det er meget klart formuleret i markedsføringsloven, at man skal kunne dokumentere faktuelle oplysninger, som man bruger til markedsføring. Det fremgår ikke af materialet, hvor selskabet har de tal fra, siger Peter Lind Nielsen.

Igen er Anani Voulé ikke enig. Han mener at kunne dokumentere sine påstande:

- Jeg kan dokumentere, at over 50 procent af websiderne på nettet baserer sig på subdomæner. Der er mange, der bruger subdomæner. Man kan bare kigge på lande som Kina, USA, England og Rusland, lyder det fra Anani Voulé.

Bare kom an

Direktøren er træt af at bruge sin tid på at forsvare sit firma. Han opfordrer alle, der mener, at firmaet bryder loven, til at lægge sag an.

- Nu har jeg brugt meget tid på det her. Jeg kan ikke tage alle disse udmeldinger seriøst. Hvis der er nogen, der har et problem, kan de bare udtage en stævning mod selskabet. Jeg tager kampen op til hver en tid, siger direktøren for Digital Marketing Support.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere






Premium
Pär Fors stempler ind som ny CEO hos NNIT: Her er hans første store opgaver som topchef
Mandag rykkede Pär Fors ind på hjørnekontoret hos NNIT. Efter 14 år med Per Kogut ved roret har den 55-årige svensker nu taget over. Med en masse international erfaring i rygsækken skal han nu tage konsulenthuset til næste niveau. "Når man er ny som mig, så kan man stille dumme spørgsmål. Det er en god mulighed, der ikke bør gå til spilde," siger han til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.