Co.dk bliver solgt med mafiametoder

Marketingseksperter siger, at Digital Marketing Supports markedsføring af adresser under co.dk er etisk uforsvarlig og på kant med lovgivningen. Direktøren i firmaet er godt træt af kritikken og opfordrer utilfredse til at sende en stævning.

Firmaet Digital Marketing Support er lige lovlig smarte, lyder det fra en markedsføringsekspert og en jurist. Først skaber firmaet selv et problem, og dernæst tilbyder det kunderne at løse problemet med et produkt, som firmaet sælger.

Digital Marketing Support ejer co.dk og udbyder underdomæner dertil.

På sin hjemmeside slår selskabet til lyd for, at man skal anskaffe sig et co.dk domæne, fordi internetbrugere i mange lande anvender formen som standard.

Ifølge Digital Marketing Support anvender halvdelen af verdens internetbrugere co. til deres emailadresse før landekoden, altså for eksempel med endelsen adresse.co.dk.

Det betyder ifølge Digital Marketing Support, at der er fare for, at e-mails sendt til ens virksomhed ender i de forkerte hænder. Det er et sikkerhedsmæssigt problem, argumenterer selskabet, og derfor bør kunderne anskaffe sig et co.dk-domæne.

Men Digital Marketing Support kunne selv løse kundernes problemer ved helt at nedlægge co.dk-domænet.

Har selv skabt problemet

- Ved at oprette domænet co.dk har firmaet selv skabt problemet med e-mails, der ryger til den forkerte modtager. Hvis det virkelig tog problemet seriøst, kunne det bare nedlægge navnet, så mails sendt til adresser, der slutter på co.dk, ryger retur til afsenderen, siger Mads Ellegaard, ekspert i markedsføring og forfatter til bogen E-kampagnen.

Direktør for Digital Marketing Support, Anani Voulé, er ikke enig i, at det løser problemet.

- Jeg mener ikke, at det er rigtigt. Hvis man nedlægger domænet, ryger mailen ganske rigtigt retur til afsenderen. Men samtidig går den jo også til administratoren af mailserveren, som så kan se indholdet. Dermed er der stadig et sikkerhedsmæssigt problem, siger han.

Mafiametoder

Mads Ellegaard mener, at Digital Marketing Support bevæger sig på tynd is, når selskabet anfører problematikken omkring e-mail som grund til at købe et underdomæne.

- Det svarer lidt til, at man først udsender en virus for derefter at henvende sig til sine kunder og sige: ?Vi har for resten også en kur?. Det minder jo lidt om de metoder, som mafiaen anvender, siger han.

- Selakbet bevæger sig på kanten af god markedsføringsskik ved at bruge et problem, det selv har skabt til at piske en stemning op og udnytte frygt som middel til markedsføring. Jeg finder det uansvarligt og stærkt kritisabelt at benytte den slags metoder, siger Mads Ellegaard.

Anani Voulé fra Digital Marketings Support er heller ikke enig i den fremstilling:

- Det her problem er reelt, og jeg kan dokumentere det. Det er ikke os, der har skabt problemet. Vi tilbyder danske firmaer en mulighed for at sikre sig. Det det koster er minimalt i forhold til, hvor meget der kan gå tabt, hvis en mail ender det forkerte sted, siger direktøren.

Manglende dokumentation

Computerworld Online har bedt en advokat med speciale i markedsføring på nettet, Peter Lind Nielsen fra Bender.dk, om at vurdere, om Digital Marketing Support bryder med god markedsføringsskik.

Ifølge Peter Lind Nielsen er der problemer med de informationer, som af firmaet angives som gode grunde til at indkøbe et underdomæne til co.dk. Firmaet fremlægger nemlig ikke dokumentation for påstanden på forsiden om, at 50 procent af verdens internetbrugere anvender underdomæner.

- Det er meget klart formuleret i markedsføringsloven, at man skal kunne dokumentere faktuelle oplysninger, som man bruger til markedsføring. Det fremgår ikke af materialet, hvor selskabet har de tal fra, siger Peter Lind Nielsen.

Igen er Anani Voulé ikke enig. Han mener at kunne dokumentere sine påstande:

- Jeg kan dokumentere, at over 50 procent af websiderne på nettet baserer sig på subdomæner. Der er mange, der bruger subdomæner. Man kan bare kigge på lande som Kina, USA, England og Rusland, lyder det fra Anani Voulé.

Bare kom an

Direktøren er træt af at bruge sin tid på at forsvare sit firma. Han opfordrer alle, der mener, at firmaet bryder loven, til at lægge sag an.

- Nu har jeg brugt meget tid på det her. Jeg kan ikke tage alle disse udmeldinger seriøst. Hvis der er nogen, der har et problem, kan de bare udtage en stævning mod selskabet. Jeg tager kampen op til hver en tid, siger direktøren for Digital Marketing Support.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse