Co.dk bliver solgt med mafiametoder

Marketingseksperter siger, at Digital Marketing Supports markedsføring af adresser under co.dk er etisk uforsvarlig og på kant med lovgivningen. Direktøren i firmaet er godt træt af kritikken og opfordrer utilfredse til at sende en stævning.

Firmaet Digital Marketing Support er lige lovlig smarte, lyder det fra en markedsføringsekspert og en jurist. Først skaber firmaet selv et problem, og dernæst tilbyder det kunderne at løse problemet med et produkt, som firmaet sælger.

Digital Marketing Support ejer co.dk og udbyder underdomæner dertil.

På sin hjemmeside slår selskabet til lyd for, at man skal anskaffe sig et co.dk domæne, fordi internetbrugere i mange lande anvender formen som standard.

Ifølge Digital Marketing Support anvender halvdelen af verdens internetbrugere co. til deres emailadresse før landekoden, altså for eksempel med endelsen adresse.co.dk.

Det betyder ifølge Digital Marketing Support, at der er fare for, at e-mails sendt til ens virksomhed ender i de forkerte hænder. Det er et sikkerhedsmæssigt problem, argumenterer selskabet, og derfor bør kunderne anskaffe sig et co.dk-domæne.

Men Digital Marketing Support kunne selv løse kundernes problemer ved helt at nedlægge co.dk-domænet.

Har selv skabt problemet

- Ved at oprette domænet co.dk har firmaet selv skabt problemet med e-mails, der ryger til den forkerte modtager. Hvis det virkelig tog problemet seriøst, kunne det bare nedlægge navnet, så mails sendt til adresser, der slutter på co.dk, ryger retur til afsenderen, siger Mads Ellegaard, ekspert i markedsføring og forfatter til bogen E-kampagnen.

Direktør for Digital Marketing Support, Anani Voulé, er ikke enig i, at det løser problemet.

- Jeg mener ikke, at det er rigtigt. Hvis man nedlægger domænet, ryger mailen ganske rigtigt retur til afsenderen. Men samtidig går den jo også til administratoren af mailserveren, som så kan se indholdet. Dermed er der stadig et sikkerhedsmæssigt problem, siger han.

Mafiametoder

Mads Ellegaard mener, at Digital Marketing Support bevæger sig på tynd is, når selskabet anfører problematikken omkring e-mail som grund til at købe et underdomæne.

- Det svarer lidt til, at man først udsender en virus for derefter at henvende sig til sine kunder og sige: ?Vi har for resten også en kur?. Det minder jo lidt om de metoder, som mafiaen anvender, siger han.

- Selakbet bevæger sig på kanten af god markedsføringsskik ved at bruge et problem, det selv har skabt til at piske en stemning op og udnytte frygt som middel til markedsføring. Jeg finder det uansvarligt og stærkt kritisabelt at benytte den slags metoder, siger Mads Ellegaard.

Anani Voulé fra Digital Marketings Support er heller ikke enig i den fremstilling:

- Det her problem er reelt, og jeg kan dokumentere det. Det er ikke os, der har skabt problemet. Vi tilbyder danske firmaer en mulighed for at sikre sig. Det det koster er minimalt i forhold til, hvor meget der kan gå tabt, hvis en mail ender det forkerte sted, siger direktøren.

Manglende dokumentation

Computerworld Online har bedt en advokat med speciale i markedsføring på nettet, Peter Lind Nielsen fra Bender.dk, om at vurdere, om Digital Marketing Support bryder med god markedsføringsskik.

Ifølge Peter Lind Nielsen er der problemer med de informationer, som af firmaet angives som gode grunde til at indkøbe et underdomæne til co.dk. Firmaet fremlægger nemlig ikke dokumentation for påstanden på forsiden om, at 50 procent af verdens internetbrugere anvender underdomæner.

- Det er meget klart formuleret i markedsføringsloven, at man skal kunne dokumentere faktuelle oplysninger, som man bruger til markedsføring. Det fremgår ikke af materialet, hvor selskabet har de tal fra, siger Peter Lind Nielsen.

Igen er Anani Voulé ikke enig. Han mener at kunne dokumentere sine påstande:

- Jeg kan dokumentere, at over 50 procent af websiderne på nettet baserer sig på subdomæner. Der er mange, der bruger subdomæner. Man kan bare kigge på lande som Kina, USA, England og Rusland, lyder det fra Anani Voulé.

Bare kom an

Direktøren er træt af at bruge sin tid på at forsvare sit firma. Han opfordrer alle, der mener, at firmaet bryder loven, til at lægge sag an.

- Nu har jeg brugt meget tid på det her. Jeg kan ikke tage alle disse udmeldinger seriøst. Hvis der er nogen, der har et problem, kan de bare udtage en stævning mod selskabet. Jeg tager kampen op til hver en tid, siger direktøren for Digital Marketing Support.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere