Skaden er sjældent stor, når et firma udsender et nyhedsbrev til hundredvis af modtagere uden at sløre deres navne og e-mail-adresser.
Men tirsdag skete det imidlertid på en måde, der i højeste grad krænkede en modtager af nyhedsbrevet fra firmaet bag Gratisbarnevogn.dk.
- Mange brugere på Gratisbarnevogn.dk er gravide. Jeg er ligeså, men det er der ikke nogen, der ved endnu, skriver kvinden, der af gode grunde ikke ønsker sit navn offentliggjort, til Computerworld Online.
- Men 695 andre personer har nu en idé om, at der bag min email-adresse gemmer sig en, som måske kunne være det, skriver hun.
Foreslår bødestraf
De lykkelige omstændigheder er endnu meget nye for kvinden og hendes mand, og de havde regnet med at fortælle familie og venner om graviditeten om nogle uger.
Nu frygter kvinden, at venner og bekendte også er på listen over modtagere af Gratisbarnevogn.dks nyhedsbrev, og derfor får nys om graviditeten i utide.
| Gratisbarnevogn.dk udsendte onsdag følgende undskyldning til modtagerne af nyhedsbrevet:
I mailen til godt 650 af klubmedlemmerne (vi sender mails ud i flere tempi til de p.t. mere end 4.200 medlemmer) kom vi til at skrive e-mail-adresserne i "til-feltet", hvor de kan ses af de andre modtagere af mailen, og ikke som vi plejer og skal i "bcc-feltet", hvor ingen kan se, hvem modtagerne af den pågældende mail er. |
Datatilsynet støder ofte på tilfælde, hvor afsendere af masse-e-mails ikke slører modtagernes navne og e-mail-adresser, men endnu har der aldrig været rejst en sag i den anledning.
Kvinden, der tirsdag henvendte sig til Computerworld Online, foreslår indførelse af bødestraf til dem, der formaster sig til at sjuske med e-mails.
- Jeg synes ikke, det er en storm i et glas vand at reagere med vrede over at modtage disse typer e-mails. Det krænker min personlige frihed, og jeg risikerer også, at min e-mail-adresse bliver misbrugt, skriver kvinden.
Hos Nytmedie.com, der står bag Gratisbarnevogn.dk, er man utroligt kede af fejlen med nyhedsbrevet:
- Det er virkelig noget skidt. Vi beklager meget. Det må simpelthen ikke ske, udbryder direktør Hans-Henrik Wegner straks, Computerworld Online ringer ham op.
Nyhedsbrevet blev tirsdag udsendt til over 4.000 modtagere, men de mange e-mails deles op i portioner. Det er således knap 700 abonnenter, der har kunnet læse hinandens e-mail-adresser.
Hvordan vil I forhindre, at det gentager sig?
- Foreløbig har den, der udsendte nyhedsbrevet, røde ører mange måneder frem. Men på fredag har vi et møde med vores webbureau, og der vil vi bede dem om at hjælpe os med at undgå gentagelser, lover Hans-Henrik Wegner.