Mobilselskaber forhindrer MMS-succes

Multimediebeskeder, MMS'erne, skal vokse sig til mobilselskabernes nye pengetræ. Men salgsstrategierne mangler, og MMS-bølgen risikerer at udeblive, lyder konklusionen på en ny rapport.

Mobilselskaberne fortsætter med at sælge gamle mobiltelefoner, eksempelvis Nokia 3310, til forbrugerne, men de telefoner bliver en klods om benet for selskaberne. Mobilselskabernes fremtidige indtjening afhænger nemlig af, om de kan sætte skub i mere avancerede tjenester, og det duer de gamle telefoner ikke til.

Det står at læse i en ny rapport om mobile tjenester, der netop er udsendt af analysefirmaet Strand Consult.

De første mobiltelefoner, der kan sende og modtage MMS-beskeder, er for længst kommet på markedet. Men endnu har ingen af de danske mobilselskaber taget handsken op og udbudt MMS til sine kunder. Med MMS'er kan mobilbrugerne sende billeder, lyd og komplicerede indholdstjenester.

Ond spiral

- MMS kan blive et kæmpehit blandt de mobile forbrugere og kickstarte 2.5G- og 3G-markedet ved at vise forbrugerne, at mobiltelefonen kan bruges til meget andet end tale og SMS. Den største hindring er, paradoksalt nok, de mobile operatører, siger John Strand, Strand Consult.

Med 2.5G henviser han til datateknologien GPRS, som allerede er i drift hos de danske mobilselskaber, mens 3G henfører til fremtidens mobiltjenester, UMTS.

Operatørerne, altså mobilselskaberne, har stadig ingen forretningsmodeller for, hvordan da skal dele indtægterne fra MMS-baserede tjenester og indhold med indholdsudbyderne, og operatørerne har stadig ingen klar strategi for, hvordan de vil lokke forbrugerne til at købe MMS-mobiltelefoner.

Det vil udvikle sig til en ond spiral. Når selskaberne ikke ved, hvordan de skal tjene penge på MMS, så har ingen indholdsudbydere lyst til at udvikle MMS-tjenester. Og uden tjenester aner forbrugerne ikke, hvorfor de skal udskifte den gamle telefon med en MMS-telefon, skriver Strand Consult.

Gentagelse

På den måde kommer MMS-markedet aldrig i gang og risikerer at lide samme skæbne som senhalvfemsernes WAP-fiasko, hvor mobiltelefoner med WAP blev udsat for massiv markedsføring, uden at der var tilstrækkeligt med WAP-tjenester at tilbyde forbrugerne.

- Det er en fuldstændig gentagelse af WAP-historien. På trods af at alle operatører siger, at de har lært af WAP-erfaringerne og ikke vil lave de samme fejl igen, siger John Strand.

Men analytikeren er alligevel optimistisk. MMS skal nok komme i gang, men det bliver voldsomt forsinket, og mobilselskaberne kommer til at miste penge, konkluderer rapporten.

John Strand forventer, at de danske mobilselskaber næste år vil kunne omsætte for 100 millioner kroner på MMS-tjenester. Det beløb stiger til 600 millioner kroner i 2005.

Forudsat, at mobilselskaberne snart har MMS klar til kunderne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse