Mobilselskaber forhindrer MMS-succes

Multimediebeskeder, MMS'erne, skal vokse sig til mobilselskabernes nye pengetræ. Men salgsstrategierne mangler, og MMS-bølgen risikerer at udeblive, lyder konklusionen på en ny rapport.

Mobilselskaberne fortsætter med at sælge gamle mobiltelefoner, eksempelvis Nokia 3310, til forbrugerne, men de telefoner bliver en klods om benet for selskaberne. Mobilselskabernes fremtidige indtjening afhænger nemlig af, om de kan sætte skub i mere avancerede tjenester, og det duer de gamle telefoner ikke til.

Det står at læse i en ny rapport om mobile tjenester, der netop er udsendt af analysefirmaet Strand Consult.

De første mobiltelefoner, der kan sende og modtage MMS-beskeder, er for længst kommet på markedet. Men endnu har ingen af de danske mobilselskaber taget handsken op og udbudt MMS til sine kunder. Med MMS'er kan mobilbrugerne sende billeder, lyd og komplicerede indholdstjenester.

Ond spiral

- MMS kan blive et kæmpehit blandt de mobile forbrugere og kickstarte 2.5G- og 3G-markedet ved at vise forbrugerne, at mobiltelefonen kan bruges til meget andet end tale og SMS. Den største hindring er, paradoksalt nok, de mobile operatører, siger John Strand, Strand Consult.

Med 2.5G henviser han til datateknologien GPRS, som allerede er i drift hos de danske mobilselskaber, mens 3G henfører til fremtidens mobiltjenester, UMTS.

Operatørerne, altså mobilselskaberne, har stadig ingen forretningsmodeller for, hvordan da skal dele indtægterne fra MMS-baserede tjenester og indhold med indholdsudbyderne, og operatørerne har stadig ingen klar strategi for, hvordan de vil lokke forbrugerne til at købe MMS-mobiltelefoner.

Det vil udvikle sig til en ond spiral. Når selskaberne ikke ved, hvordan de skal tjene penge på MMS, så har ingen indholdsudbydere lyst til at udvikle MMS-tjenester. Og uden tjenester aner forbrugerne ikke, hvorfor de skal udskifte den gamle telefon med en MMS-telefon, skriver Strand Consult.

Gentagelse

På den måde kommer MMS-markedet aldrig i gang og risikerer at lide samme skæbne som senhalvfemsernes WAP-fiasko, hvor mobiltelefoner med WAP blev udsat for massiv markedsføring, uden at der var tilstrækkeligt med WAP-tjenester at tilbyde forbrugerne.

- Det er en fuldstændig gentagelse af WAP-historien. På trods af at alle operatører siger, at de har lært af WAP-erfaringerne og ikke vil lave de samme fejl igen, siger John Strand.

Men analytikeren er alligevel optimistisk. MMS skal nok komme i gang, men det bliver voldsomt forsinket, og mobilselskaberne kommer til at miste penge, konkluderer rapporten.

John Strand forventer, at de danske mobilselskaber næste år vil kunne omsætte for 100 millioner kroner på MMS-tjenester. Det beløb stiger til 600 millioner kroner i 2005.

Forudsat, at mobilselskaberne snart har MMS klar til kunderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere