Dansk firma vil score på webgraffiti

Efter hundreder af tilfælde af webgraffiti i september vil Safe2Day skabe sig en forretning i at alarmere virksomheder om, at nettets vandaler har hærget deres sites. Derimod tør Safe2Day ikke at garantere, at dets kunder kan undgå graffitien.

Det er næsten for meget som fod i hose. Et lykketræf. Sådan betegner Safe2Day det sammentræf, at sikkerhedsfirmaet Safe2day netop i dag lancerer en advarselsservice til firmaer, der rammes af såkaldt defacing- også kaldet webgrafitti.

Tirsdag er det nemlig også dagen derpå for en række danske websteder, der ufrivilligt fik en ny forside af hackere fra Brasilien. Godt 270 danske sites viste sig at være åbne for den slags indtrængen.

Timingen i lanceringen er selvsagt tilfældig, i og med Safe2Day i lighed med konkurrenterne ikke formår at forudsige, hvor eller hvornår webhærværksfolk vælger at gå i aktion.

Safe2Day har store forventninger til salget af sin advarselstjeneste, der har fået navnet "Net D-Fence SiteWatch". Selskabet tror på, at det vil få 200 til 300 sites som kunder til ydelsen.

Tjenesten består i, at kunden får en email, hvis uvedkommende ændrer på indholdet af hans websted. Det er også muligt at gardere sig mod pinlige falske forsider ved at besøgende automatisk dirigeres videre til et mirrorsite, så snart webgraffiti er konstateret.

Sikkerhedsanalytiker i Safe2Day, John Jørgensen, erkender, at det kan ligne symptombehandling at advare om konsekvenserne af en sårbar webserver fremfor at sikre den for sine kunder.

- Men vi vil ikke ligge i krig med serverhoteller, der måske ikke altid har garderet sig med de nyeste patches. Vi vil hellere tilbyde at hjælpe vores kunder, siger John Jørgensen.

Han oplyser, at idéen til advarselstjenesten opstod i starten af september, da godt 200 danske websteder blev ramt af webgraffiti.

- At der sker igen i går og for så mange, er jo noget af et lykketræf for os. Det kan jo ikke undgå at bringe fokus på truslen, mener John Jørgensen.

Da et website i stort omfang er en virksomheds ansigt udadtil, er det imagemæssigt af stor betydning og særdeles uheldigt, at blive kompromitteret på denne måde overfor kunder og andre besøgende, lyder salgsargumentet fra Safe2Day.

Et andet dansk sikkerhedsfirma, Protego, øjner ikke en oplagt forretning og service i at alarmere sine kunder. Her foretrækker man at bruge ressourcerne på at rådgive og uddanne kunderne i, hvordan de bedst muligt beskytter sig mod enhver form for dataindbrud og datahærværk.

Protego oplyser, at det ikke er usædvanligt, at webgraffiti bruges til at fjerne fokus fra andre hackeraktiviteter. Altså det gamle trick med at skabe panik og udnytte forvirringen til at foretage sig noget lusket.

Det kunne være i al diskretion at kopiere en stor kundedatabase eller hente andre værdifulde oplysninger ud fra firmaets datagemmer.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S