15.000 kunder, der betaler 250 kroner for et internet-baseret klubmedlemskab, lyder som en pæn succes, men portalen Jubii er langt fra tilfreds og ændrer nu strategi.
Portalen lukker i dag for tilmeldinger til sin medlemsklub, Jubii Nation, og indbyder kunderne til at betale enkeltvist for de tjenester, de benytter sig af.
- Tendensen i medielandskabet er klar. Vi går imod større fleksibilitet for at imødekomme de stadigt mere individuelle brugerbehov. Se bare på kabel- og satellit-tv. Også her bliver pakkerne flere og mere fleksible, fordi vores behov er så forskellige, siger Martin Thorborg, medstifter af Jubii.
Den nye strategi realiseres, efter at Jubii har udviklet et nyt økonomistyringssystem, der kan håndtere mange små betalinger fra brugerne.
Tjenesterne, der skal betales penge for, omfatter eksempelvis chat, e-mail, tjenester til udvikling af egne hjemmesider og meget andet. Prisniveauet bliver eksempelvis 15 kroner for at kunne høre Jubiis netradio i en måned.
Jubii vil lade brugerne betale med mikrobetalingssystemet Valus eller betalingskort. Konkurrerende mikrobetalingstjenester, eksempelvis bankernes Coinclick-system, kommer sandsynligvis med senere.
Jubii Nation-navnet uddør, efterhånden som de sidste brugeres medlemsperioder udløber.
- Den hastige udvikling har blot gjort, at klubben har udtjent sit formål før forventet. Man må huske på, at vi bevæger os på helt jomfruelig grund, siger Martin Thorborg.
Han mener, at Jubii Nation har været med til at bane vejen for en forståelse af værdien af dansk indhold på nettet. Tabet ved at droppe Nation-ideen er svært at gøre op, fordi 95 procent af indsatsen kan genbruges under den nye strategi, forklarer Jubii-folkene.
Jubii offentliggør ikke mål for, hvor mange kunder den nye strategi skal hente ind i folden.