IT-praktik: Direktør maner til socialt ansvar

Som arbejdsgiver kan man ikke bare tørre uddannelsesansvaret af på det offentlige. Man må selv bidrage til, at der skabes velkvalificeret arbejdskraft ved at lukke praktikanter ind på sin virksomhed. Det mener direktør i Tempest, Jan Braginski.

Hver måned året rundt får IT-sikkerhedsfirmaet Tempest mindst to ansøgninger om praktikplads fra håbefulde IT-supportelever. Men Tempest har kun plads til en ny elev hvert andet år, fordi virksomheden ikke er så stor.

Skæbnen for fire ud af fem supportstuderende er derfor, at de må færdiggøre deres uddannelse med skolepraktik fremfor rigtig erhvervserfaring.

Det er synd og skam, at så mange skal møde et så afvisende erhvervsliv, når de vil dygtiggøre sig, mener direktør i Tempest, Jan Braginski. Derfor appellerer han til andre arbejdsgivere i Danmark.

- Tag for pokkker et socialt ansvar. Vi er jo ikke i 1930'erne mere. Vi har et ansvar for at hjælpe andre i gang og give dem mulighed for at få erfaring. Vi vil jo gerne have kvalificerede medarbejdere, siger Jan Braginski.

En investering

Selv har Jan Braginski oplevet, at det faktisk er "win-win" at have en IT-supportelev til en månedsløn på cirka 8000 kroner. Både virksomheden og eleven har gavn af hinanden.

Jan Braginski, Tempest
Foto: Tempest

- Det er ikke nogen speciel udgift at ansætte en elev. Bundlininen balancerer i det. Der er en lille løn, der skal betales, men der bliver også løst opgaver. Det kan være opgaver, som en garvet IT-konsulent synes er kedelige, men som er udfordrende for en studerende, siger Jan Braginski.

Elev-ansættelse kan også have et rekrutteringsmæssigt perspektiv. Den kan betragtes som en særdeles lang og billig oplæring og prøvetid forud for eventuel ansættelse.

Ikke bare sidde og surfe

Han erkender, at en IT-supportelev ikke kan være effektiv fra dag ét i virksomheden. Tempest har da også investeret en del tid i oplæring og interne og eksterne kurser til den nuværende elev, Michael Andersen.

- Men alt efter, hvor mange ressourcer vi investerer i oplæring, kan han lynhurtigt aflaste med for eksempel opsætning af pc?er, mindre supportopgaver, interne systemer og klargøring af mindre firewalls, fortæller Tempest-direktøren.

Han advarer dog om bare at hyre en elev i blinde.

- Man skal være klar over, at der kommer en person, som man har mere ansvar for, end bare at sætte ham til at surfe hele dagen. Hvis der slet ikke er opgaver til en elev, skal man lade være med ansætte en, for de skal føle, at de bidrager til virksomheden, mener Jan Braginski.

Tempests elev slutter sin elevtid om godt et år. Derefter vil Tempest tage en ny elev under sine vinger.

På landsplan fik kun 88 IT-supportelever en praktikplads i foråret 2002. 438 måtte ty til skolepraktik.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension