IT-praktik: Direktør maner til socialt ansvar

Som arbejdsgiver kan man ikke bare tørre uddannelsesansvaret af på det offentlige. Man må selv bidrage til, at der skabes velkvalificeret arbejdskraft ved at lukke praktikanter ind på sin virksomhed. Det mener direktør i Tempest, Jan Braginski.

Hver måned året rundt får IT-sikkerhedsfirmaet Tempest mindst to ansøgninger om praktikplads fra håbefulde IT-supportelever. Men Tempest har kun plads til en ny elev hvert andet år, fordi virksomheden ikke er så stor.

Skæbnen for fire ud af fem supportstuderende er derfor, at de må færdiggøre deres uddannelse med skolepraktik fremfor rigtig erhvervserfaring.

Det er synd og skam, at så mange skal møde et så afvisende erhvervsliv, når de vil dygtiggøre sig, mener direktør i Tempest, Jan Braginski. Derfor appellerer han til andre arbejdsgivere i Danmark.

- Tag for pokkker et socialt ansvar. Vi er jo ikke i 1930'erne mere. Vi har et ansvar for at hjælpe andre i gang og give dem mulighed for at få erfaring. Vi vil jo gerne have kvalificerede medarbejdere, siger Jan Braginski.

En investering

Selv har Jan Braginski oplevet, at det faktisk er "win-win" at have en IT-supportelev til en månedsløn på cirka 8000 kroner. Både virksomheden og eleven har gavn af hinanden.

Jan Braginski, Tempest
Foto: Tempest

- Det er ikke nogen speciel udgift at ansætte en elev. Bundlininen balancerer i det. Der er en lille løn, der skal betales, men der bliver også løst opgaver. Det kan være opgaver, som en garvet IT-konsulent synes er kedelige, men som er udfordrende for en studerende, siger Jan Braginski.

Elev-ansættelse kan også have et rekrutteringsmæssigt perspektiv. Den kan betragtes som en særdeles lang og billig oplæring og prøvetid forud for eventuel ansættelse.

Ikke bare sidde og surfe

Han erkender, at en IT-supportelev ikke kan være effektiv fra dag ét i virksomheden. Tempest har da også investeret en del tid i oplæring og interne og eksterne kurser til den nuværende elev, Michael Andersen.

- Men alt efter, hvor mange ressourcer vi investerer i oplæring, kan han lynhurtigt aflaste med for eksempel opsætning af pc?er, mindre supportopgaver, interne systemer og klargøring af mindre firewalls, fortæller Tempest-direktøren.

Han advarer dog om bare at hyre en elev i blinde.

- Man skal være klar over, at der kommer en person, som man har mere ansvar for, end bare at sætte ham til at surfe hele dagen. Hvis der slet ikke er opgaver til en elev, skal man lade være med ansætte en, for de skal føle, at de bidrager til virksomheden, mener Jan Braginski.

Tempests elev slutter sin elevtid om godt et år. Derefter vil Tempest tage en ny elev under sine vinger.

På landsplan fik kun 88 IT-supportelever en praktikplads i foråret 2002. 438 måtte ty til skolepraktik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere