Omsætning i netmedier stiger

De danske internetmedier er i fremgang, hvis man ser på annonceindtægterne. Andet kvartal var således det næstbedste i den tid, der har været ført statistik. Netmedierne bliver taget alvorligt, lyder det fra mediebureau.

De samlede annonceindtægter for de danske internetmedier steg i andet kvartal 2002 til 53 millioner kroner, og dermed er kvartalet det næstbedste siden statistikkens begyndelse i 1999.

Statistikken er udarbejdet af FDIM, Foreningen af Danske Internetmedier, og er baseret på indberetninger fra netmedierne selv. 70 procent af omsætningstallet er indberettet, resten er estimeret.

- Den fortsatte stigende annonceomsætning er meget positivt, specielt set i lyset af, at stort set alle andre medietyper må notere tilbagegang i år, siger FDIM's formand Christian Peytz, der tilskriver stigningen nye annonceformater, der gør det attraktivt at bruge netmedierne til branding af virksomhederne.

Mediebureauet Carat Danmark genkender den positive udvikling for netmedierne.

- Det er helt sikkert, at det går fremad. Flere kunder får øjnene op for internettets muligheder, og mange har i dag en internetstrategi. Man køber ikke bare bannerannoncer for de penge, der blev til overs på reklamebudgettet, siger internetplanlægger Torben Klitfelt, Carat Danmark, til Computerworld Online.

Bedste responsmedie

Han mener dog ikke som FDIM, at branding er internettets stærkeste kort. I den type kampagner er det nødvendigt at supplere med flere andre medietyper, hvor tv har den klart største gennemslagskraft.

- Internettet er derimod det stærkeste responsmedie, vi har i øjeblikket, fordi brugeren er aktiv i forvejen. Kampagner, hvor succeskriteriet er at få brugeren til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller bede om at blive ringet op af en assurandør, fungerer rigtig godt, siger Torben Klitfelt.

Omsætningen i andet kvartal var tre millioner kroner højere end i første kvartal og seks millioner kroner højere end i samme kvartal sidste år.

Markedsstatistikken, som er den eneste af sin art i Danmark, dækker alle danske internetmedier, idet omsætningen i de virksomheder, der ikke deltager i statistikken, estimeres.

Statistikken omfatter internetmediernes nettoomsætning på bannerreklamer og sponsorater, det vil sige faste grafikelementer på sitet. Der medtages ikke omsætning fra rubrikannoncer, jobdatabaser og brugerbetaling.

Relevant link:

FDIM's pressemeddelelse




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere