Ombudsmanden til kamp mod rullegardiner

Efter pres fra den norske forbrugerombudsmand er en samlet internetbranche i Norge blevet enig om at droppe brugen af de såkaldte rullegardin-annoncer. Annoncetypen er sammen med andre typer internet-reklamer i strid med markedsføringsloven, mener også den danske forbrugerombudsmand.

Den danske forbrugerombudsmand vil have begrænset annoncemængden på internettet og først for skud står rullegardin-annoncer.

- Vi mener, det er i strid med markedsføringslovens §1 om god markedsføringsskik, når man med en annonce forhindrer læseren i at læse redaktionel tekst eller anden information på en hjemmeside, siger jurist ved Forbrugerstyrelsen Peter Fogh Knudsen.

Han oplyser, at der endnu ikke har været rejst sager, og at forbrugerombudsmanden ikke har modtaget konkrete klager over internet-tjenester, der benytter sig af rullegardin-annoncer, men han påpeger samtidig, at forbrugerombudsmanden af sig selv kan tage sager op.

- Vi har valgt at gå stille og roligt til værks og derfor denne fremgangsmåde. Nu melder vi ud, at vi mener, det strider mod markedsføringsloven, og så håber vi, at den danske branche vil følge eksemplet fra Norge og blive enige om at undgå de generende typer af annoncer.

Peter Knudsen peger konkret på Computerworld Online og Jubii som to af de tjenester, der sigtes mod i den nye udtalelse fra de nordiske ombudsmænd, og hos medievirksomheden bag Computerworld Online, IDG A/S, lytter onlinechef Jesper Bille Haun til forbrugerombudsmændenes budskab.

- Vi vil overveje ombudsmandens nye udtalelser, lyder det fra online-chefen.

Også de såkaldte pop-up-annoncer står for skud, men her er ombudsmændene ikke helt så skråsikre i deres holdning.

- Om pop-up-annoncer også er i strid med markedsføringsloven afhænger blandt andet af, om de automatisk lukkes igen, og om de fylder meget, siger Peter Fogh Knudsen.

Han oplyser, at Forbrugerstyrelsen har forsøgt at tage de forretningsmæssige konsekvenser ved at gå efter bestemte annoncetyper med i betragtningen, inden ombudsmanden er kommet med sin udmelding.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S