Sonofon er blevet voksen

Sonofon kommer ud af 2002 med et stort millionoverskud. Selskabet scorede 51.000 kunder alene i tredje kvartal, men har samtidig skåret betydeligt ned på antallet af medarbejdere. - Vi er blevet voksne, siger direktøren.

Teleselskabet Sonofon kan melde om et stort overskud i årets første ni måneder, og samtidig skyder selskabet en ny kampagne rettet mod erhvervskunderne i luften.

Kampagnen lægger ikke skjul på, hvem der er hovedfjenden. Agenterne Kolding og Møller skal redde danske virksomheder fra "væsnet", underforstået telefonvæsnet TDC.

Det er erhvervskunderne, der er gode penge i, og Sonofon har over 50.000 virksomheder på kundelisten.

Generelt oplever Sonofon markant vækst i kundetallet. I tredje kvartal kom der yderligere 51.000 kunder ind i folden, heraf 3.000 fra virtuelle operatører, eksempelvis Debitel og CBB Mobil, der lejer sig ind på Sonofons netværk.

Men kundetallet er ikke det interessante. Alting handler om, hvor mange penge hver enkelt kunde lægger i kassen.

- Telia rapporterer om stor kundefremgang i deres mobilforretning i øjeblikket, men vi mener ikke, at det er en nøglefaktor, ligesom omsætningen ikke er så interessant, siger Sonofons direktør, Ulrik Bülow.

Han vil hellere se vækst i det beløb, hver kunde betaler for at kommunikere hver eneste måned.

Dotcom-kultur

Den holdning har Sonofon haft siden 2000, da selskabet begyndte at rydde op i den gamle kultur, hvor alle idéer skulle prøves af, og der var rigeligt med penge til at forsøge sig frem.

- Det havde vi råd til dengang. I dag udfører vi færre eksperimenter, men har til gengæld flere hits på de ting, vi laver, siger Ulrik Bülow.

De nye tider har kostet på medarbejdertallet, der toppede i september sidste år med over 1.800. Siden er der faldet 421 medarbejdere fra. En fjerdedel er outsourcet, især i forbindelse med, at Sonofon har overladt sin IT-drift til WM-Data.

- Vi er gået fra en dotcom-kultur til at blive voksne. Derfor har vi også ryddet godt op i produktplatformen, så vi i dag stort set kun har Variant til privatkunder, Mobilplan til erhvervskunder og en smule taletidskunder, siger Ulrik Bülow.

Sonofon A/S
Kvartalsregnskab
Millioner kronerQ3 2002Q3 2001
Omsætning1.054916
Indtjening (EBITDA)305238
Kundebase (1.000)1.1431.012
Medarbejdere1.3871.808
Denne fokus på overskud hjælper på Sonofons driftsresultater, der nærmer sig 300 millioner kroner i plus (EBITDA, resultat før finansielle poster, skat, af- og nedskrivninger) per kvartal ud af en omsætning på omkring en milliard kroner per kvartal.

Sonofon oplyser kun tal fra den rigtige bundlinje, resultatet efter af- og nedskrivninger, i forbindelse med halv- og helårs-opgørelsen.

Tvivl om bundlinje

Efter de første seks måneder i år havde Sonofon et resultat her på 75 millioner kroner, og det bliver "væsentligt større" inden nytår, lover Ulrik Bülow.

Han er dog varsom med at oplyse om forventningerne til hele årets overskud, fordi der i sidste øjeblik kan komme ekstra nedskrivninger ind i billedet, som hurtigt kan rykke ved tallene.

Sidste år havde Sonofon et overskud på 21 millioner kroner, og med en balance på cirka fem milliarder kroner og afskrivninger på 600 millioner kroner skal der ikke mange beslutninger om at foretage ekstraordinære nedskrivninger til, før et ellers acceptabelt overskud bliver forringet.

- Der er kommet mere konservatisme i bestyrelseslokalerne, og nedskrivninger er dybest set en politisk beslutning, som vi først hører om engang i februar, siger Ulrik Bülow og understreger, at han ikke kender til, at Sonofons norske ejer, Telenor, har planer om at nedskrive de danske aktiver.

Telenor aflagde også kvartalsregnskab onsdag formiddag, og her var der længere mellem de positive tal. Samlet fik koncernen et nettounderskud på en milliard kroner mod et overskud året før på 757 millioner kroner.

Sonofons hovedkonkurrent, TDC, aflægger sit kvartalsregnskab den 4. november.

Relevant link:

Sonofons pressemeddelelse

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil