Telefon-snydere sendes i register

Telebranchen har sat et samarbejde i gang, der hjælper selskaberne med at advare hinanden mod de værste tele-fuskere, der shopper rundt og opretter abonnementer uden at betale regningen.

De danske teleselskaber har langt om længe etableret det register, de kan bruge til at fange kunder, som systematisk snyder selskaberne for penge.

Det nye register skal eksempelvis fange de kunder, der opretter 10 abonnementer hos et selskab, undlader at betale regningen og flytter til en andet selskab, når abonnementerne bliver lukket.

Branchen undgår dermed at brænde fingrene på den samme kunde mere end én gang.

Registeret har været lang tid undervejs, fordi det først krævede en særlige godkendelse fra Datatilsynet at registrere disse kunder.

Registeret vedligeholdes af RKI Kredit Information i Silkeborg og bliver målrettet telebranchen. RKI's traditionelle register over dårlige betalere har ikke været specifikt nok.

Godt formål

Man skal opfylde fire kriterier, for at blive anmeldt til "Telekommunikationsindustriens advarselsregister", men branchedirektør Ib Tolstrup vil ikke gå i dybden med, hvad der udløser en anmeldelse.

- Men det er et stort problem for branchen, som dette register skal hjælpe os med at løse. Der findes eksempler på kunder, der blot på en weekend har brugt telefonen for over 100.000 kroner og bagefter er løbet fra regningen, siger Ib Tolstrup.

Datatilsynet kan give tilladelse til den type registreringer, hvis der findes et "anerkendelsesværdigt formål". Her har telebranchen fået medhold i, at den er særdeles hårdt ramt af dårlige betalere.

- Vi regner ikke med, at der skal stå ret mange mennesker i registeret. Det er mere vigtigt, at det er de rigtige, vi får fat i, og det drejer sig måske bare om 500 personer, siger Ib Tolstrup.

Teleselskaberne må kun bede om at få en kunde registreret, hvis han skylder mere end 1.000 kroner og har erkendt gælden, eller teleselskabet har foretaget retslige skridt mod kunden.

Personerne skal slettes efter to år i registret.

Foreløbig benytter omkring 10 teleselskaber registeret, mens de fleste af landets flere end 30 selskaber følger efter i de kommende måneder.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension