Orange Danmark trækker i nødbremsen

En intern rapport, som Orange Gruppen har udarbejdet om sit danske selskab, konkluderer, at den danske strategi er totalt forfejlet. En ny struktur og massefyringer er på vej i selskabet, som ifølge rapporten kun har overskud, fordi lønudgifter i stor stil bliver udskudt.

Det danske Orange-selskab bliver presset til at trække nødbremsen oven på en intern rapport fra Orange Gruppen, som Computerworld Online er i besiddelse af.

Der er slet ingen sammenhæng mellem Orange-ledelsens strategiske beslutninger, og hvordan driften af selskabet foregår. Organisationen er for tung, der er for mange ansatte til at betjene for få kunder og det danske selskab benytter ikke outsourcing i nævneværdigt omfang.

Sådan lyder de indledende konklusioner på det 70 sider lange dokument, som den administrerende direktør i Danmark, Richard Moat, præsenterede for den øvrige topledelse sammen med direktøren for Orange i Sverige, Jerry Huxtable, og hans strategiske direktør, Andreas Birnik, på et møde i Holte i sidste uge.

De slår desuden fast, at Orange Danmark kun er et logo på papiret, og at organisationen ikke har taget den nye branding til sig, efter at Mobilix blev droppet.

Rapporten påpeger, at det danske mobilselskab kun har driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA), fordi det regnskabsteknisk har valgt at udskyde en stor del af aflønningen af de ansatte og eksterne konsulenter. Det sker ved at føre lønudgifterne over på regnskabets balance som et aktiv.

I alt forventer Orange på den måde at trække 203 millioner kroner i lønudgifter ud af regnskabet for i år, som dermed forventes at vise et overskud før af- og nedskrivninger på 43 millioner kroner. Var alle lønudgifterne bogført i år, havde selskabet derimod haft et negativt EBITDA på 160 millioner kroner.

Orange har døjet med store tab, lige siden selskabet slog sig ned i Danmark for fem år siden. Alene sidste år var tabet på godt en milliard kroner, og Orange har investeret omkring frem milliarder kroner i Danmark.

Fyringer er ikke tilstrækkeligt

Første synlige ændring, der skal eliminere tabene, kommer den 2. december, som topledelsen har døbt D-dag. Ifølge første del af slagplanen, der i rapporten bliver kaldt "Reformationen", fyrer Orange Danmark omkring 400 medarbejdere den dag.

Herefter tager teleselskabet fat på næste skridt ? en omfattende organisationsændring, der er døbt "Renæssancen".

For ifølge rapporten er massefyringen langt fra nok til at sikre Orange Danmark en fornuftig forretning. Der skal gennemgribende ændringer til i hele organisationen, hvis mobilselskabet skal leve op til de forventede økonomiske resultater, som administrerende direktør Richard Moat lancerede, da han i september overtog posten efter Monique Moullé-Zetterström.

Ifølge rapporten skal Orange Danmark i 2003 kun have 700 fastansatte og ti konsulenter. Virksomheden skal have færdiggjort udbygningen af sit GSM-net, så det kommer op på 1525 sendere, også kaldet basestationer.

Desuden er målet, at Orange Danmark skal have licens og byggetilladelse, så selskabet kan have færdigplanlagt 500 basestationer til det kommende UMTS-net i 2003.

Orange vil derimod ikke satse på at få mange flere kunder det kommende år, men de eksisterende skal til gengæld købe noget mere. Ifølge rapporten skal den gennemsnitlige omsætning per kunde op på 215 kroner om måneden.

En flad struktur er påkrævet

Det kræver en helt anderledes, flad struktur end i dag at sikre, at de strategiske beslutninger bliver ført hurtigt nok ud i livet. Rapporten anbefaler, at der ansættes nogle mellemledere, der er bedre til at motivere end de nuværende.

Processen er sat i gang, og i denne uge skal ledelsen i følge tidsplanen have et forslag klar til, hvordan en ny organisation skal se ud.

Desuden skal der allerede på fredag ligge en plan klar for, hvordan Orange Danmark får forretningen til at fungerer i overgangsfasen omkring fyringsrunden.

Over de næste to uger frem til massefyringerne 2. december skal ledelsen udarbejde en liste over de kompetencer, der ikke er brug for i et fremtidigt Orange Danmark.

Direktør Morten Christiansen fra Orange ønsker ikke at kommentere rapporten, som han kalder "et internt arbejdsdokument".

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job