Amerikanske mobilnet bliver overrendt

Amerikanerne har i en sådan grad taget mobiltelefonerne til sig, at mobilnetværkene langt fra kan følge med. 61 procent af kunderne har på et år ringet til deres operatører og brokket sig over manglende dækning eller udfald.

De amerikanske mobilselskaber er i øjeblikket ofre for deres egen succes.

Anvendelsen af mobiltelefoner stiger så hurtigt, at kapaciteten i mobilnetværkene ikke kan følge med, og det giver utilfredse kunder, skriver avisen New York Times.

Kunderne oplever typisk, at en mobilsamtale pludselig bliver afbrudt, at lyden går dårligt igennem, eller at det slet ikke lykkes at få forbindelse til modtagerens mobiltelefon.

Problemet lader kun til at blive større, efterhånden som mobiloperatørerne frister kunderne med kameratelefoner eller internetbaserede spil, der kræver endnu større kapacitet af netværkene.

Siden 1995 er andelen af amerikanske husstande med mindst et mobilabonnement blevet fordoblet til 56 procent, og det skyldes ikke mindst, at den gennemsnitlige minutpris er faldet fra over fire kroner i 1995 til blot 80 øre i dag.

Behovet for at opsætte flere og større basestationer i de travle områder vokser, men mobiloperatørerne er ramt af krisen i telebranchen og har sat investeringerne på vågeblus.

Derfor vælter klagerne ind hos teleselskaber og forbrugerorganisationer.

Andelen af mobilkunder, der har ringet og klaget til kundeserviceafdelingerne i teleselskaberne mindst én gang i det forløbne år, er således steget fra 53 procent i 2001 til 61 procent i år, skriver New York Times.

De største mobilselskaber i USA hedder Verizon Wireless og Cingular Wireless, der begge er ejet af regionale Bell-teleselskaber, og de børsnoterede selskaber AT&T Wireless Services og Sprint PCS, hvis aktiekurser er faldet med 45 procent siden nytår.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Statens IT

VMware-specialist til Statens It

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car