En ny undtagelse til den danske markedsføringslovs paragraf 6a vil gøre det lettere for erhvervsdrivende at udsende e-mails med reklamer.
Hidtil har paragraf 6a forbudt enhver form for reklame-mails, med mindre modtageren selv har anmodet om det (opt-in).
Fremover bliver det omvendt, så forbrugeren ved handel på nettet skal gøre opmærksom på, at pågældende ikke vil modtage reklame-mails (opt-out).
Lovændringen, som netop har været til høring hos en række parter, stammer fra et EU-direktiv, der blev vedtaget i juli. Danmark er derfor nødsaget til også at indføre undtagelsen i dansk lovgivning.
Spam til egne kunder
Den foreslåede lovændring er udarbejdet af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Ifølge lovændringen må onlinebutikker kun sende reklame-mails ud til egne kunder, og kun så længe det drejer sig om varer eller tjenesteydelser, som svarer til dem, kunden allerede har købt.
Markedsføringslovens § 6 a i dag
Stk. 1. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det. Den kommende lovændring Stk. 2. Uanset stk. 1, kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller levering af en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser. |
Rådet mener samtidig, at det er en urimelig byrde for forbrugeren at skulle melde fra over for reklame-mails ved hvert eneste køb på nettet.
Framelding i CPR-registeret
Forbrugerrådet opfordrer kraftigt til, at det fremover skal være muligt for forbrugere at melde fra centralt over for reklame-mails via CPR-registeret. Tilsvarende er allerede muligt i dag, hvis man gerne vil undgå dørsalg og telefonsalg.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling oplyser til Computerworld Online, at ændringen af markedsføringsloven vil blive en del af en lovpakke, som vil komme i Folketinget til januar.
Ministeriet forventer, at ændringerne bliver vedtaget i løbet af foråret.
Sikkerhedsfirmaet Symantec offentliggjorde i begyndelsen af denne måned en undersøgelse, som viser, at 98 procent af alle danskere modtager spam. Af dem ser 76 procent gerne, at internetleverandøren går ind og stopper spammen.
Relvante links
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om databeskyttelse
Forslag til ændring af markedsføringsloven
Forbrugerrådets høringssvar