Tele2: Useriøse tal fra Dyremose

Tele2 reagerer skarpt på, at Henning Dyremose fra TDC klager over IT- og Telestyrelsen direkte til videnskabsministeren. Tele2 har nu også sendt et brev til Helge Sander, hvori selskabet skriver, at TDC's begrundelse for at kræve høje priser af konkurrenterne ikke skal tages seriøst.

De nye selskaber på det danske telemarked kan ikke tage TDC's regnestykker seriøst.

Tele2 skælder i et vredt brev til videnskabsminister Helge Sander (V) ud over TDC-topchefen Henning Dyremoses beklagelser over de danske telereguleringer.

- Nu er det sidste udkald, hvis politikerne ønsker at skabe konkurrence på et af de største forretningsområder inden for telesektoren - fastnetabonnementerne i Danmark, skriver Tele2 i en pressemeddelelse fredag.

Meddelelsen følger op på brevet til Helge Sander, der er dateret den 26. november, og som Computerworld Online er i besiddelse af.

Brevet omhandler de såkaldte LRAIC-forhandlinger. LRAIC er en prismodel, der træder i kraft til nytår, og som på en ny måde afgør, hvad selskaber som Tele2 og Telia skal betale for at benytte TDC's telefonnet.

Overraskende udmelding

I sidste uge omtalte Computerworld Online et langt brev fra Henning Dyremose til Helge Sander, hvor TDC-chefen blandt andet beklagede sig over fejl og forkerte forudsætninger i de udspil, IT- og Telestyrelsen er kommet med i LRAIC-forhandlingerne.

"Henning Dyremoses udmelding til dig nu er især overraskende set i perspektivet af, at TDC i den politiske beslutningsproces arbejdede som den stærkeste fortaler for LRAIC," skriver Tele2-direktørerne Niclas Palmstierna og Ebbe Jørgensen i brevet til ministeren.

Dyremose klagede over, at IT- og Telestyrelsen var for optimistisk i forhold til, hvor effektiv TDC kan være. Det afspejler sig også i de priser, de andre teleselskaber skal betale for netværksadgangen.

"En væsentlig årsag til den sløje konkurrence er en lovgivning, som hidtil har medført, at TDC har kunnet tilbyde de nye teleselskaber at købe telefonabonnementer med en grossist-rabat på op til 21 procent. Denne rabat modsvarer imidlertid ikke de udgifter, man som nyt teleselskab har til blandt andet kundeservice, markedsføring og administration," skriver Tele2.

"Det er vanskeligt at behandle TDC's økonomiske argumenter seriøst," skriver Tele2 videre.

Stagnerende marked

Tele2 sidder som det næststørste fastnetselskab på knap fire procent af fastnetabonnementerne i Danmark. Nummer to, Telia, har under tre procent. TDC har 87 procent. Tallene stammer fra IT- og Telestyrelsens seneste halvårsstatistik.

- Tele2 har længe forhandlet med TDC om en bedre rabat. Udgangspunktet er en analyse, der viser, at de omkostninger, TDC sparer på kundeservice, markedsføring og administration, svarer til 38 procent. De 38 procent bør [...] videregives til de nye teleselskaber som rabat, siger direktør Ebbe Jørgensen, Tele2.

Henning Dyremose skrev blandt andet i sit brev, at den danske regulering af fastnettelefonien foreløbig har kostet 400 TDC-arbejdspladser i 2002. Desuden koster reguleringen TDC indtjening for 600-700 millioner kroner om året.

Det holder dog ikke som argument, mener Tele2:

"Det er et stagnerende marked. Antallet af abonnentlinjer forventes at falde (der er allerede sket et dramatisk fald i for eksempel Finland). Mobil vil i de kommende år overtage en stigende del af trafikken," skriver Tele2-direktørerne i brevet til ministeren.

Telia helt enig

Brevet følger op på et høringssvar, som Tele2 for nylig indgav til Videnskabsministeriet som en reaktion på de foreløbige LRAIC-forhandlinger. Sådan et høringssvar indsendte konkurrenten, Telia, også, men det svenske selskab er meget tilfreds med, at Tele2 nu også har rettet henvendelse direkte til ministeren:

- Vi er 100 procent enige i det, Tele2 skriver, lyder det prompte fra Jesper Zerlang, administrerende direktør i Telia Networks.

- TDC sætter desuden prisen op på abonnementer, og vi er nødt til at følge med. Dernæst sænker TDC prisen på samtaleminutter, og så bliver vi presset, siger Jesper Zerlang.

De 21 procent, som Tele2 og Telia får i rabat af TDC, skal således dække kundeservice, markedsføring og administration samt en smule rabat, der kan gives videre til kunderne.

- Vi risikerer at ende i en situation, hvor kunderne skal beholde abonnementet hos TDC og købe samtaleminutterne hos os. Så får de to regninger, hvilket er ekstremt forvirrende og kommer til at koste os dyrt i kundeservice, siger Jesper Zerlang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere