Det lykkedes ikke Norges største teleselskab, Telenor, at tjene penge på danske virksomheders IT-drift. Selskabet lukker derfor sit danske IT-driftscenter, Telenor Business Solutions.
- Telenor i Norge har tidligere set samlet på en masse ydelser, men er nu begyndt at kigge på, hvad selskabet tjener på de forskellige områder. Og selve driftsselskabet tjener man ikke simpelthen ikke penge på. Det er en ren og skær økonomisk beslutning, siger Kim Toft Madsen, direktør for Telenor Business Solutions.
Allerede i august blev beslutningen om at lukke Telenor Business Solutions truffet, og siden har der været forhandlet om at finde en partner til at overtage de danske kunder. Det bliver sandsynligvis KMD, som skal drive deres IT-systemer videre.
- Driftsydelser er ikke noget primært område for Telenor længere, siger Kim Toft Madsen.
Han vil ikke svare på, hvor mange penge Telenor har tabt på sit danske IT-eventyr.
I takt med, at kunderne er udeblevet, har Telenor Business Solutions fyret i alt 40 medarbejdere siden sommeren. Cirka 20 af dem er fyret i december i forbindelse med lukningen.
Call center overlever
Telenor Business Solutions indgik i januar sidste år en rammeaftale med Økonomistyrelsen om at levere IT-driften af statens decentrale økonomisystem, Navision Stat. Den aftale har dog ikke skæppet i kassen, eftersom selve driften foretages på Telenors driftscenter i Bergen i Norge.
- Vi har stort set kun været salgskontor og har tjent lidt på hotline-service, men den primære indtjening har ligget i Norge, siger Kim Toft Madsen.
Tilbage i Danmark er et call center med 120 ansatte, som nu overføres til Telenor Teleservice.
Kim Toft Madsen kom for et år siden til Telenor fra en post som direktør hos Aston Group. Med lukningen af Telenor Business Solutions er han blevet tilbudt at flytte med call centret over i Telenor Teleservice, men det har han takket nej til og fratræder derfor i slutningen af denne måned.
Norske Telenor ejer 53,5 procent af det danske teleselskab Sonofon.