Priskrig på SMS

Debitels lavprisselskab, Smarttalk, har på blot en uge tvunget Telmore til at sænke prisen på SMS-beskeder fra 25 til 20 øre. Samtidig er kravet for minimumsforbrug sat ned fra 75 til 50 kroner i kvartalet. Direktøren vil gøre det svært at være Smarttalk.

Forbrugerne kan kun glæde sig over den øgede konkurrence på markedet for lavpristelefoni.

1. januar åbnede Debitel et nyt selskab, Smarttalk, der præsenterede de hidtil laveste priser på SMS-beskeder, og allerede nu sænker Telmore sine priser.

Mens Smarttalk kræver 15 øre for en SMS, vil Telmore fra i morgen, onsdag, forlange 20 øre per besked. Prisen var før 25 øre.

- Vi har været rundt og kigge i nyhedsgrupper og den slags steder for at se, hvad forbrugerne går op i, og derfor justerer vi nu priserne, siger direktør Frank Rasmussen, Telmore, til Computerworld Online.

Da Smarttalk åbnede, erklærede Frank Rasmussen, at Telmore ikke ville reagere, medmindre den nye konkurrence kunne mærkes på tilstrømningen af kunder til hans selskab.

Men sådan hænger det ikke sammen længere:

- Prissænkningen her skal ikke lugte af panik. Vi vendte det i ledergruppen og nåede frem til, at det i løbet af året nok ville være nødvendigt at sænke priserne på SMS-beskeder, og så kan vi lige så godt gøre det nu, siger Frank Rasmussen.

Han forventer at miste 13 millioner kroner i år i tabt avance på grund af de nye priser, og de må trækkes fra direkte på selskabets bundlinie.

Sætter minimumsforbrug ned

Telmore har desuden sat kravet for minimumsforbrug ned fra 75 kroner til 50 kroner i kvartalet, og når man ikke det forbrug, skal man betale 7,50 kroner i gebyr.

- Det viser sig jo, at kunderne opfatter kravene om minimumsforbrug som et skjult abonnement, og det går ikke. Det er i hvert fald ikke noget, der skal være en stor del af vores forretning, siger Frank Rasmussen.

Minimumsforbruget kræves typisk for at undgå inaktive telefonabonnementer, som Telmore alligevel skal betale en fast pris for til sin telefoni-leverandør, TDC Mobil.

Men de nye, lempelige krav er også en reaktion på Smarttalks udspil, hvor kunderne skal tale for mindst 300 kroner i kvartalet eller i modsat fald betale 75 kroner i gebyr.

- Vi vil bare gerne se, at vores nye konkurrenter som Smarttalk og Mixit (TDC's nye lavprisselskab, red.) har det så svært som muligt, siger Frank Rasmussen.

- De er bange for os

Men stemningen er tilsyneladende rigtig god hos Smarttalk, hvor chefen dog overvejer at gøre noget ved de detaljer ved abonnementet, der har fremkaldt de fleste kritiske røster fra forbrugerne.

- Det er naturligvis nogle priser, vi må overveje. Vi kan godt mærke, at det er minimumsforbruget, som kunderne har været mest kritiske overfor, siger Anne Raaen Rasmussen, forretningschef i Smarttalk.

Hun tvivler dog på, at selskabet vil justere priserne inden for den første måneds tid.

Telmore reduktion af prisen på SMS'er er hun dog meget begejstret for:

- De er bange for os. Vi har været i gang i 3½ dag, og Telmore reagerer allerede, bemærker Anne Raaen Rasmussen.

Hun fortæller, at Smarttalk er kommet godt fra start med "flere hundrede" nye kunder om dagen. Senest har selskabet udsendt tilbud per SMS til Debitels godt 30.000 kunder med taletidskort om at blive oprettet som kunder i det nye teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere