Dyre SMS'er i strid med alle regler

Både TDC og udbyderne af dyre SMS-tjenester overtræder loven og lokker fortrinsvis unge mobilkunder til at bruge store summer på abonnementsordninger, de ikke kan komme ud af igen.

Den er helt gal med de dyre SMS'er, der indeholder ringetoner, logoer, horoskoper, vittigheder og andre tjenester rettet mod unge.

Udbyderne af de dyre SMS'er, også kaldet overtakserede eller indholdstakserede SMS'er, bryder alle regler, skriver Forbrugerinformationens Nyhedsbrev.

Særligt grelt står det til med de dyre SMS'er, der bliver solgt som abonnementstjenester. Horoskoper og vittigheder, der koster op til ti kroner stykket, bliver ved med at tikke ind på mobiltelefonen uden nogen instruktion i, hvordan kunderne melder sig fra tjenesten igen.

Lokkes i en fælde

Dermed fanges de unge mobilkunder i en fælde, som det er meget svært at slippe ud af, skriver Forbrugerinformationens Nyhedsbrev.

Ifølge Mette Reissmann, jurist i Forbrugerinformationen, overtræder udbyderne af de dyre SMS'er alle regler. Det sker ikke blot ved at undlade at sende information om, hvordan man framelder sig tjenesten, sammen med hver enkelt SMS.

Indholdsudbyderne, ofte benævnt deres engelske betegnelse, content providers, sender heller ikke bekræftelser til deres kunder på et såkaldt varigt medie, det vil sige brev eller e-mail. De nøjes med at bekræfte på en SMS, og det er ikke tilstrækkeligt til at opfylde lovens krav.

Mange mobilkunder sletter nemlig deres SMS-beskeder, fordi telefonen kun kan rumme et mindre antal beskeder. Dermed sletter de også den eneste instruktion i at framelde sig tjenesten.

Kan undlade at betale

Oven i købet har Forbrugerinformationens Nyhedsbrev talt med en 14-årig mobilkunde, som fulgte instruktionen i at framelde sig en horoskop-service. Men den virkede ikke, så de dyre SMS'er blev ved med at tikke ind.

Dertil kommer, at det slet ikke er lovligt at indgå økonomisk bindende aftaler med unge under 18 år.

Ifølge Forbrugerinformationen er mobilkunderne ikke forpligtede til at betale regningerne for de dyre SMS'er, fordi udbyderne ikke overholder loven.

Problemet er imidlertid, at pengene bliver opkrævet gennem teleselskabet, så de dyre SMS'er optræder på telefonregningen sammen med samtaler og almindelige SMS'er.

TDC fanger ikke dyre SMS'er

TDC har endda problemer med ikke at fange de dyre SMS'er i kontrollen af kundernes saldi.

Mange mobilkunder, særligt forældre, som betaler regningen for deres børn, beder teleselskabet om at lægge et loft over forbruget. Overstiges loftet, skal telefonen spærres, så der ikke længere kan ringes og SMS'es fra den.

Den tjeneste er mobilselskaberne forpligtet til at udbyde. Alligevel fanger TDC's saldokontrol ikke de dyre SMS'er. Det resulterede i, at en 11-årig pige, hvis far havde krævet, at hun højst måtte sende SMS'er for 25 kroner om måneden, fik en regning på 150 kroner.

Hun havde tilmeldt sig en vittighedsservice, som hun troede kostede fem kroner. I virkeligheden var prisen ti kroner per besked, og der kom en om dagen.

TDC forlanger, at kunden skal betale regningen, uagtet at selskabets spærring ikke virkede. Men de dyre SMS'er kan ikke undtages fra saldokontrollen, fastslår kontorchef Jette Plenge Jakobsen, IT- og Telestyrelsen, over for Forbrugerinformationens Nyhedsbrev.

Direktør Peter Ibsen fra TDC Mobil oplyser til nyhedsbrevet, at selskabet arbejder på et system, så de dyre SMS'er bliver opfanget af saldokontrollen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension