SAP dumper priserne i kamp mod Navision

Softwarekoncernen SAP lancerede tirsdag et produkt til små og mellemstore virksomheder, der aggressivt skal angribe Navisions hjemmemarked. Målet er en markedsandel på 25 procent.

Odense: SAP's danske afdeling vil med dumping-priser på virksomhedssoftware indtage det danske marked for ERP-systemer til små og mellemstore virksomheder.

Med en pris på 8.500 kroner per bruger af produktet SAP Business One har det tyske firmas afdeling i Danmark fået licens til at indtage Navisions hjemmemarked.

Den danske ledelse bekræfter overfor Computerworld Online, at prisen på det nye ERP-produkt, SAP Business One, er kunstigt lav.

SAP benytter den nyåbnede Teknik & Data-messe i Odense til den danske lancering af SAP Business One, der henvender sig til virksomheder med mellem 10 og 250 ansatte.

Normalt er SAP kendt for komplekse ERP-systemer til store virksomheder som Novo Nordisk, Danfoss og Grundfos, men firmaet vil med sit nye produkt gå efter det segment, der fylder ekstremt meget i dansk erhvervsliv: De små og mellemstore virksomheder.

SAP har igen i år en prangende stand på to etager med på Teknik & Data-messen i Odense.
Foto: Jens Bertelsen
Business One blev allerede præsenteret på Cebit-messen i Tyskland sidste år, men nu er den danske version med momsregler, kontoplaner og meget andet klar.

Målet er en markedsandel på 25 procent af markedet for ERP-systemer til små og mellemstore virksomheder.

Skal etablere forhandlernet

Det nye system fik SAP med, da koncernen købte det israelske softwarehus Topmanage Financial Solutions sidste år, og nu er det tilpassede SAP-produkt altså parat.

Med Business One hævder SAP at have ERP-løsninger til 80 procent af alle virksomheder, hvilket på europæisk plan betyder samtlige virksomheder med over 10 ansatte.

I modsætning til de øvrige produkter vil SAP ikke selv have kundekontakten på Business One-produktet. Selskabet skal derfor opbygge et forhandlernet, hvilket ikke lader sig gøre fra den ene dag til den anden.

- Vi har ikke fra begyndelsen de salgskanaler, vi skal bruge. Det er derfor et af SAP-koncernens primære mål i 2003 at finde et begrænset antal forhandlere, som vi kommer til at stille store krav til, sagde Hans-Jürgen Uhink, underdirektør i SAP-koncernen, på et pressemøde på Teknik & Data-messen.

I Danmark er der indtil videre kun indgået aftale med én forhandler, nemlig det tyske konsulenthus T-Systems, der ejes af Deutsche Telekom.

Begrænset tilpasning

Målet er at finde yderligere cirka 20 danske forhandlere, der skal dække bredt både geografisk og på branchekendskab.

Forhandlerne køber et udviklingsværktøj, der gør dem i stand til at tilpasse Business One-løsningen til hver enkelt kunde.

Men de kan kun tilpasse i begrænset omfang - skal løsningen være helt unik, står SAP parat med sine mere avancerede - og dyrere - løsninger, nemlig All-In-One-løsningen til mellemstore kunder og MySAP-løsningen til storkunderne.

Hvor det kan tage måneder at implementere avancerede virksomhedssystemer i store virksomheder, forventer SAP, at Business One kan installeres på mellem én og fire uger.

- Vi har en enkelt gang klaret det på en fredag eftermiddag, lød det stolt fra SAP-folkene.

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv RPA-udvikler i PET

Københavnsområdet

BEC

QA coordinator

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil