Hyperion opgiver direkte salg

BEMÆRK: RETTELSE TIL DENNE ARTIKEL UDSENDT.
SE NEDENFOR UNDER "SENERE ARTIKLER".

Forhandlere skal fremover stå for størstedelen af salget af software-huset Hyperions analytiske software. I Norden er 14 konsulenter solgt fra, og de resterende seks ansatte i Danmark er i fuld gang med at opbygge en forhandlerkanal.

Den amerikanske leverandør af analytisk software Hyperion har skrottet sin plan om at tjene på både licenssalg og konsulenttimer.

De 14 konsulenter, der hidtil har betjent det nordiske marked - heriblandt Danmark - er blevet solgt fra.

Nu arbejder Hyperion udelukkende på at få opbygget en fornuftig forretning gennem etablerede forhandlere.

Det oplyser Hyperions salgsdirektør for regionen omkring Øresund, Johan Peter Mouantri.

Satser på konsulenthuse

- Vi har erkendt, at den direkte model ikke er tilstrækkelig til, at vi kan få succes. Vi skal være meget større end tilfældet er i dag, og da de store kunder i forvejen er fortrolige med at købe hos de store konsulenthuse, er det konsulenthusene, vi satser på nu, siger han.

Han tilføjer, at kun hvis kunderne insisterer på at handle direkte med Hyperion, vil leverandøren undlade at hive en partner ind over.

Hyperion er presset på markedet for analytisk software af blandt andre Targit i Hjørring og Cognos, der indtil for nylig ikke var repræsenteret med selvstændigt kontor på det danske marked.

For en måned siden købt Cognos imidlertid konkurrenten Adaytum, hvis danske forhandler Business Planning Scandinavia netop er kåret som Adaytums bedste e-forhandler i verden.

Det betyder, at selskabet har fået endnu en direkte konkurrent på det danske marked og oven i købet en konkurrent i fremgang.

Business Planning Scandinavia har netop afsluttet en handel med SAS Commuter, der har valgt Adaytum som analytisk program.

Sidder på 20 procent af markedet

Hyperion konkurrerer desuden med mere traditionelle Business Intelligence leverandører som SAS Institute og Business Logic om det danske marked.

Ifølge Johan Peter Mouantri er det en stor udfordring for Hyperion at forklare kunderne om forskellen på Business Intelligence og analyse-værktøjer som Hyperions.

Analysehuset Gartner kalder analytisk software som Hyperions for Business Performance Management, og ifølge Gartner er Hyperion den førende leverandør af den slags værktøjer med en markedsandel på 20 procent på verdensplan.

- Vi har allerede afsluttet handler, hvor vores partnere får opgaverne med at implementere programmerne hos kunden. Det er vores mål, at omsætningen gennem partnere som Deloitte & Touche, IBM, B&L og Bearing Point skal vokse markant, men jeg vil ikke oplyse, hvad vores budget lyder på, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere