MMS-aftaler forsinket i måneder

De aftaler, der skal gøre det muligt at sende MMS-beskeder på tværs af forskellige teleselskaber, er forsinket med måneder. Selskaberne venter på Forbrugerombudsmanden - og tilsyneladende driller teknikken også.

Tusindvis af danskere har efterhånden sat deres nye mobiltelefoner op til at sende og modtage multimediebeskeder, de såkaldte MMS'er.

Men selvom MMS-trafikken er i vækst, er der stadig en væsentlig barriere mod det egentlige MMS-gennembrud.

En kunde hos TDC Mobil kan stadig ikke sende en MMS til en kunde hos Orange, Sonofon eller Telia - og omvendt.

Teleselskaberne skal sammen fastsætte standarderne for, hvordan de skal håndtere og fakturere hinandens MMS-beskeder.

Aftalerne skulle have været på plads lige inden jul, hvorefter selskaberne indbyrdes skulle få teknikken på plads og aftale priser for at håndtere MMS'erne.

Forbruger-problemer

Den ene forsinkelse har imidlertid afløst den anden, selvom selskaberne i mellemtiden har givet kunderne adgang til at sende MMS-beskeder.

Hos Telekommunikationsindustrien siger direktør Ib Tolstrup, at det i øjeblikket er Forbrugerombudsmanden, der bremser aftalerne.

- Forbrugerombudsmanden har rejst nogle meget fundamentale spørgsmål, som vi er nødt til at have afklaret, inden vi forhandler videre, siger han og henviser til den polemik, der tidligere har været omkring overtakserede SMS-tjenester.

Her greb Forbrugerombudsmanden ind, fordi teleselskaberne langt fra var dygtige nok til fortælle forbrugerne om vilkårene for de SMS-tjenester, der bliver udbudt.

Forbrugere og teknik

Hos Sonofon mener man ikke, at problemerne med Forbrugerombudsmanden giver hele forklaringen på forsinkelserne.

- Naturligvis har Forbrugerombudsmandens udmeldinger givet problemer, men der ligger tilsyneladende også tekniske problemer bag forsinkelserne, siger divisionsdirektør Steen Høgh, Sonofon.

De tekniske problemer kan bestå i at få IT-systemerne til at fakturere brugen af MMS-beskeder korrekt. Sonofon mener at have styr på teknikken, men kan ikke komme i dialog med konkurrenterne.

Kun Sonofon og Telia (siden 28. februar) lader kunderne betale for at sende MMS-beskeder. Begge steder er prisen tre kroner per sendt MMS.

Det var ikke umiddelbart muligt at indhente en kommentar fra landets største mobilselskab, TDC Mobil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis