Teleselskabet Telia opruster sin kamp på det danske marked med et nyt abonnement, der skal vække begejstring blandt de unge mobilbrugere.
I flere uger har selskabet kørt en anonym kampagne på hjemmesiden sms0kroner.dk, der varmer op til den officielle lancering på mandag den 24. marts.
- Ja, det er os, der står bag, siger pressechef Robert Neimanas, Telia, og lukker derefter i som en østers.
De nærmere detaljer kommer først ud på mandag.
En oplysning står dog fast: Med det nye abonnement bliver det gratis at sende SMS-beskeder af den type, der blev sendt over to milliarder af herhjemme sidste år.
Ifølge Computerworld Onlines oplysninger skal kunden dog stadig betale over 100 kroner om måneden i abonnement og en samtalepris på niveau med de eksisterende lavprisselskaber.
Skal sende mange SMS'er
Med i prisen skulle også følge et gratis GPRS-dataabonnement, der for eksempel kan bruges til at sende og modtage de nye multimediebeskeder, MMS?er.
Telia er på jagt efter kunder ikke mindst i de yngre segmenter, men spørgsmålet er, om gratis SMS på disse betingelser tiltrækker kunder.
Konkurrent bliver lavprisselskaber som Telmore, CBB Mobil og Smarttalk, som ikke opkræver fast abonnement.
Deres minutpriser ligger mellem 1,10-1,20 kroner, mens SMS-beskeder takseres til mellem 15 og 24 øre.
Med Telias abonnement skal man altså sende 800 SMS-beskeder på en måned, før en abonnementspris på måske 120 kroner er tjent hjem i forhold det billigste lavprisselskab, der ikke opkræver abonnement.
Udhuler tale-telefonien
Teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, tvivler på det fornuftige i at lancere denne type abonnement.
- De skal nok få kunder på det, men det er ikke det, Telia har brug for. Telia har brug for at tjene penge, og det kommer de ikke til med kunder, der kun betaler abonnement, siger han.
Han henviser til Filippinerne, hvor det i flere år har været gratis at sende SMS-beskeder. Det har betydet, at filippinerne har verdens højeste forbrug af SMS'er, men at de samtidig har verdens laveste ARPU - et udtryk for den gennemsnitlige omsætning per kunde.
- På denne måde udhuler man tale-telefonien, der fortsat står for teleselskabernes hovedindtjening. Hvis kunden har valget mellem at sende en gratis SMS eller at betale for at ringe, så vil kunden nøjes med at sende en SMS, vurderer John Strand.