Små brugser har succes med netsalg

Specielt kunder i de tyndt befolkede områder køber via tasterne, og det smitter positivt af på de lokale brugser. Sidste år omsatte detailgiganten Coop Danmark for 100 millioner kroner på nettet, og i år forventer Coop en stigning på 50 procent.

Der er godt gang i online-handlen i de tyndt befolkede dele af Danmark.

Det konkluderer detailgiganten Coop, hvis onlinebutik sidste år omsatte for over 100 millioner kroner.

- Det har vist sig, at specielt vores små butikker i de tyndt befolkede dele af landet, står for en uforholdsmæssig stor del af omsætningen, siger internetchef Annette Falberg hos Coop Danmark.

Hun vurderer, at over 40 procent af omsætningen stammer fra kunder, der vælger at hente og betale deres vare i en af detailgigantens mindre butikker.

Hent og betal lokalt

Coop står blandt andet bag LokalBrugsen, Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Kvickly og det tidligere OBS!, der nu hedder Kvickly xtra.

- Vi plejer at sige, at vores onlinebutik har resulteret i, at lokalsamfundet har fået en Kvickly xtra lige om hjørnet, og det holder meget godt stik, siger Annette Falberg.

Konceptet i Coops netbutik går ud på at sælge varer, der ikke er i sortiment i de små butikker og lade kunderne selv bestemme, hvor de vil afhente og betale for varen.

Dermed kommer det den lokale brugs til gode, hvis brugsens medlem køber på nettet. For mens det er Coop, der håndterer logistikken af varerne og driften af onlinebutikken, er det den enkelte brugs, der scorer omsætningen.

Udvidet sortiment

Af de 100 millioner kroner, som Coop omsatte for på nettet i 2002, stammer omkring tre fjerdedele fra varer, der slet ikke er i sortiment i de fysiske butikker.

- På den måde sikrer vi, at onlinebutikken ikke kannibaliserer mere end højst nødvendigt, og at kunderne alligevel kommer i de fysiske butikker for at købe deres dagligvarer, siger Annette Falberg.

Således solgte Coop ægte tæpper for 1,2 millioner kroner på en weekend via sin netbutik. Den allermest solgte vare i netbutikken i 2002 var en lænestol. Ialt 1500 lænestole blev købte kunderne online.

Uden at ville konkretisere det, oplyser Coops internetchef, at netbutikken kører med overskud.

- Og vi regner med at øge omsætningen med omkring 50 procent i indeværende år, siger Annette Falberg.

Samtlige 1000 butikker i Coop har medlemmer, der sidste år gik på indkøb i detailkædens netbutik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere