Små brugser har succes med netsalg

Specielt kunder i de tyndt befolkede områder køber via tasterne, og det smitter positivt af på de lokale brugser. Sidste år omsatte detailgiganten Coop Danmark for 100 millioner kroner på nettet, og i år forventer Coop en stigning på 50 procent.

Der er godt gang i online-handlen i de tyndt befolkede dele af Danmark.

Det konkluderer detailgiganten Coop, hvis onlinebutik sidste år omsatte for over 100 millioner kroner.

- Det har vist sig, at specielt vores små butikker i de tyndt befolkede dele af landet, står for en uforholdsmæssig stor del af omsætningen, siger internetchef Annette Falberg hos Coop Danmark.

Hun vurderer, at over 40 procent af omsætningen stammer fra kunder, der vælger at hente og betale deres vare i en af detailgigantens mindre butikker.

Hent og betal lokalt

Coop står blandt andet bag LokalBrugsen, Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Kvickly og det tidligere OBS!, der nu hedder Kvickly xtra.

- Vi plejer at sige, at vores onlinebutik har resulteret i, at lokalsamfundet har fået en Kvickly xtra lige om hjørnet, og det holder meget godt stik, siger Annette Falberg.

Konceptet i Coops netbutik går ud på at sælge varer, der ikke er i sortiment i de små butikker og lade kunderne selv bestemme, hvor de vil afhente og betale for varen.

Dermed kommer det den lokale brugs til gode, hvis brugsens medlem køber på nettet. For mens det er Coop, der håndterer logistikken af varerne og driften af onlinebutikken, er det den enkelte brugs, der scorer omsætningen.

Udvidet sortiment

Af de 100 millioner kroner, som Coop omsatte for på nettet i 2002, stammer omkring tre fjerdedele fra varer, der slet ikke er i sortiment i de fysiske butikker.

- På den måde sikrer vi, at onlinebutikken ikke kannibaliserer mere end højst nødvendigt, og at kunderne alligevel kommer i de fysiske butikker for at købe deres dagligvarer, siger Annette Falberg.

Således solgte Coop ægte tæpper for 1,2 millioner kroner på en weekend via sin netbutik. Den allermest solgte vare i netbutikken i 2002 var en lænestol. Ialt 1500 lænestole blev købte kunderne online.

Uden at ville konkretisere det, oplyser Coops internetchef, at netbutikken kører med overskud.

- Og vi regner med at øge omsætningen med omkring 50 procent i indeværende år, siger Annette Falberg.

Samtlige 1000 butikker i Coop har medlemmer, der sidste år gik på indkøb i detailkædens netbutik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere