Markedet for telefonbetjening gennem call centre er hårdt presset, viser årsregnskabet fra TDC's store call center i Sønderborg, TDC Tele Danmark Call Center Europe.
Selskabet, der er på vej til at skifte navn til det mere fyndige TDC Call Center Europe, forlod 2002 med et underskud før skat på 6,7 millioner kroner.
Året før var underskuddet 3,1 millioner kroner.
Ledelsen erkender, at resultatet er utilfredsstillende, ikke mindst fordi omsætningen på 88 millioner kroner er steget med 23 procent i forhold til året før.
Egenkapitalen er i minus med 8,8 millioner kroner, og moderselskabet, TDC Totalløsninger, har ifølge regnskabet ydet en låneramme på 29 millioner kroner, hvoraf 27,5 millioner kroner var udnyttet ved årsskiftet.
| TDC Tele Danmark Call Center Europe A/S | Årsregnskab | |
| Millioner kroner | 2002 | 2001 |
| Omsætning | 88,4 | 71,8 |
| Resultat før finansielle poster | -5,8 | -2,7 |
| Resultat før skat | -6,7 | -3,1 |
| Resultat | -4,6 | 0,8 |
| Egenkapital | -8,8 | -4,2 |
| Antal ansatte | 251 | 252 |
Ledelsen med direktør Vibeke Vesta i spidsen er forsigtig med udsigterne for 2003. I regnskabet konstaterer hun blot, lukningen af de to call centre påvirker resultatet i år i positiv retning.
- Første kvartal i år har desuden afspejlet, at vi er på rette spor, siger hun til Computerworld Online.
TDC Tele Danmark Call Center Europe arbejder på at finde samarbejdspartnere blandt andre call center-virksomheder.
- Vi er åbne over for at samarbejde, for det er nødvendigt i en branche, der har det hårdt for tiden, siger Vibeke Vesta.
Hun vil dog ikke kommentere, om der er flere sammenlægninger i udsigt for call center-firmaet.