Politiet efterforsker Debitel-spam

Debitel indrømmer at have udsendt 40.000 informationsbreve per e-mail, som under 10 procent af modtagerne havde givet samtykke til. Desuden har Debitel udsendt 12.000 reklamer per SMS. Glostrup Politi skal nu efterforske sagen.

Den næste store sag om spam, det vil sige ulovlige reklame-e-mails, rammer teleselskabet Debitel.

Glostrup Politi skal nu efterforske sagen, der er anmeldt af Forbrugerombudsmanden, dagen efter at den første danske spam-sag blev afgjort ved Sø- og Handelsretten i København.

Den sag endte med at give firmaet Fonn Danmark en bøde på 15.000 kroner, men her kunne Forbrugerombudsmanden kun dokumentere, at firmaet havde udsendt 156 spam-mails til blot 50 modtagere.

Debitel indrømmelser er imidlertid af en helt anden kaliber:

Teleselskabet erkender at have udsendt 40.000 e-mails til folk, hvoraf under 10 procent har givet lov til det. Debitels lavprisselskab, Smarttalk, indrømmer at have udsendt 12.000 SMS-reklamer til Telmores nummerserier, hvoraf et ukendt antal har ramt et aktivt mobilnummer.

Debitel er ikke bekymret for sagens udfald, men mener at have bevæget sig ud i en gråzone.

- Vi fastholder, at vi har udsendt en informations-mail, hvor man kunne deltage i en konkurrence og tilmelde sig et nyhedsbrev. Der var ikke tale om et tilbud, hvor vi for eksempel opfordrede folk til at købe en mobiltelefon, siger souschef Henrik Larsen, Smarttalk, til Computerworld Online.

Med hensyn til SMS'erne mener han, at lovgrundlaget er så usikkert, at han ikke forventer at kunne blive dømt.

Samtykke vigtigere end indhold

Ingen af argumenterne bliver købt hos Forbrugerombudsmanden.

- Vi er ikke i tvivl om, at e-mailen er markedsføringsmateriale, der er omfattet af markedsføringslovens paragraf 6a (spam-paragraffen, red.), siger jurist Peter Fogh Knudsen, Forbrugerstyrelsen.

- Det afgørende er ikke indholdet. Det skal jo ikke være gratis at udsende én e-mail til en masse mennesker for at spørge, om de ønsker at abonnere på et nyhedsbrev, fortsætter han.

Paragraffen i markedsføringsloven omtaler "elektronisk post", og det mener Peter Fogh Knudsen også omfatter SMS-beskeder til mobiltelefonerne.

Når indholdet ifølge Forbrugerstyrelsen ikke spiller nogen rolle, kommer sagen til at hænge på, om Debitel har modtagernes samtykke til at udsende e-mails og SMS'er.

Debitel vil afholde sig fra e-mails

SMS-beskederne har Telmores kunder helt sikkert ikke givet samtykke til, og Debitel garanterer som nævnt kun, at under 10 procent af e-mail-modtagerne har sagt ja til at modtage materiale fra teleselskabet.

Når politiet har efterforsket sagen, blandt andet ved at afhøre ledelsen i Debitel og Smarttalk, bestemmer politiets jurister, om der skal rejses tiltale mod selskaberne.

Er det tilfældet, kan Forbrugerombudsmanden vælge at overtage sagen for Glostrup Politi. Forbrugerombudsmanden førte selv sagen mod Fonn Danmark på vegne af Lyngby Politi.

Peter Fogh Knudsen tør ikke gætte på, hvornår der sker afgørende nyt i sagen, og han afviser at gisne om en mulig strafudmåling for forseelsen.

Henrik Larsen lover, at Debitel helt vil afholde sig fra e-mail- og SMS-markedsføring, indtil sagen er afgjort.

Ordlyden af den e-mail, Debitel udsendte til 40.000 adresser. Selskabet lover kun, at under 10 procent af modtagerne havde givet samtykke til at modtage e-mails fra selskabet:

Information fra debitel

Du har tidligere kontaktet os via e-mail. Derfor vil vi gerne høre, om du er interesseret i løbende at få information og deltage i spændende konkurrencer fra debitel.

Konkurrence
Klik på et af linkene og udfyld formularen, så deltager du i konkurrencen om en lækker NOKIA 3650. Vi trækker lod den 30. april 2003. Vinderen får direkte besked og bliver offentliggjort på www.debitel.dk.

Er du kunde hos debitel klik her. http://www.debitel.dk/email_kunde

Er du ikke kunde hos debitel klik her. http://www.debitel.dk/email_form

Tilmelder du dig ikke, sletter vi din e-mail efter 8 dage og sender dig ikke flere e-mails.

Med venlig hilsen
debitel Danmark A/S

Ordlyden af den SMS-besked, Smarttalk den 10. april udsendte til 12.000 mobilnumre i konkurrenten Telmores nummerserier:

"Er du glad for, at Telmore er blevet til TDCmore? Klik ind på smarttalk.dk. Du får 100 kr. FRI taletid oveni, hvis du skifter til smarttalk inden den 1/5 2003!"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv It-overvågningsspecialist i Forsvarsministeriets it-organisation, Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS