Markedet for online-spil vokser eksplosivt

Med en vækst på ti procent om måneden kan online-spilmarkedet være med til at skubbe den kriseramte IT-branche i gang. IT-giganter som Microsoft, Nokia og Sony er ved at tilkæmpe sig en plads på det lukrative marked, der i 2006 forventes at være hele 111 milliarder kroner værd.

IT-branchen er for alvor ved at få øjnene op for potentialet i IT-verdenens vækstområde nummer et anno 2003: online-spil.

Giganter som Microsoft, Nokia og Sony satser stort på at få del i det lukrative online-spilmarked, der vokser eksplosivt i takt med, at bredbånds-internet, spilkonsoller med netadgang og avancerede mobiltelefoner giver en større del af befolkningen mulighed for at spille online.

Væksten er så stor, at analysebureauet IDC forudser, at markedet for online-spil i år vokser med 10 procent på verdensplan - om måneden.

- Det er klart, at når det globale marked for online-spil vokser så hurtigt, så skaber det vækst i brede dele af IT-branchen, siger Per Andersen, direktør for analysefirmaet IDC, til Computerworld Online.

Per Andersen peger på, at internetleverandører, spiludviklere, hardwareudviklere og forhandlere alle tjener penge på, at forbrugerne i stigende grad får lyst til at konkurrere med venner og bekendte over internettet.

Kamp om 111 milliarder

Og det er ikke småpenge, selskaberne kæmper om at få fingre i.

Analysebureauet Forrester Research forudser, at hardwaredelen af online-spilmarkedet vil toppe i 2005, hvor det vil udgøre 62 milliarder kroner, mens software og indholdsafgifter vil udgøre 111 milliarder kroner.

Konsulent- og analysebureauet Jupiter beregnede i slutningen af 2001, at 46,7 millioner af de amerikanere, der havde adgang til internettet, brugte hjemmecomputeren til spil. Af disse vurderede analytikerne, at de 32 millioner brugte pc'en til online-spil.

Herhjemme spillede 378.000 husstande i september sidste år online-spil via en pc. Det viser en undersøgelse foretaget af IDC i september.

Dermed er det ikke længere kun en håndfuld spilentusiaster, der mødes med kammeraterne over nettet til et spil, men i lige så høj grad den gennemsnitlige pc-bruger.

Spilkonsollerne kommer

Den største del af online-spillerne udgøres stadig af pc-ejere, men Microsoft, Sony og Nintendo udfordrede sidste år pc'erne, da de alle lancerede nettilslutning via spilkonsollerne Xbox, Playstation 2 og GameCube.

Online-spillere via spilkonsoller udgør dog fortsat kun en dråbe i havet sammenlignet med antallet af spillere, der kobler sig op fra en pc. Foreløbig har omkring én million af cirka 65 millioner ejere af en spilkonsol koblet sig på nettet via Xbox, Playstation eller GameCube på verdensplan.

Herhjemme havde 146.000 af de 298.000, der ejer en spilkonsol, lyst til at bruge den til online-spil sidste år, oplyser IDC.

Analytikere og branchefolk er dog enige om, at der er et stort marked for online-spilkonsoller fremover. Analytikerne fra Jupiter regner med, at der alene i USA i 2006 vil være 12,3 millioner spillere, der kobler sig på nettet via spilkonsollen.

Spil på mobiltelefonen

Udover spilkonsollerne og pc'erne vil forbrugerne også spille online mod hinanden på telefonen, hvilket får mobilproducenter og teleselskaber til at satse hårdt på trådløst onlinespil via mobilen.

Verdens største mobilproducent, Nokia, præsenterede tidligere på året spiltelefonen N-Gage, der er en hybrid mellem en spilkonsol og en mobiltelefon. Ved lanceringen meddelte Nokia, at selskabet ser markedet for online-spil som et marked med stort potentiale i fremtiden.

Også Motorola har varslet, at selskabet vil lancere en række telefoner, der er forberedt til trådløst online-spil.

Problemet med disse mobiltelefoner bliver, at få forbrugerne til at købe dem, da telefonerne sandsynligvis bliver dyrere end en almindelig spilkonsol.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S