IT-fiaskoer er svære at undgå

I komplekse systemer bliver IT-fiaskoer sværere at undgå, men alligevel kan ingen lide at tale om dem. Randers Reb har lagt låg på sine egne IT-problemer, og det er ikke ualmindeligt, fortæller analytiker.

IT-systemenre i de danske virksomheder bliver mere og mere komplekse. Derfor bliver det sværere at undgå de store IT-fiaskoer, som den der tilsyneladende har ramt Randers Reb i denne uge.

Virksomheden tilbageholder informationerne om den implementering, der i sidste uge var medvirkende til, at direktør Carsten Spanget forlod selskabet.

Det er langt fra ualmindeligt, mener Per Andersen, direktør for analysebureauet IDC Nordic.

- Det kan sagtens være leverandøren, der har lagt låg på og sagt, at de nok skal hjælpe med ekstra konsulenttimer, men at forudsætningen er, at kunden ikke snakker om det. Og Randers Reb får jo heller ikke løst deres problemer af, at de udbasuneres i pressen, siger Per Andersen.

Komplekse systemer giver flere problemer

Per Andersen mener, at der ligger et stigma i at have IT-problemer, fordi tesen er, at de altid kunne have været undgået. Men det er han ikke enig i.

- Det kan godt være, at brugergrænsefladerne på nogle områder bliver mere enkle, men maskinerne bag ved bliver mere komplekse. Samtidig sidder man med forskellige systemer med måske 20, 10 og fem år på bagen, siger Per Andersen.

Han understreger dog, at man langt fra altid kan give IT-systemerne skylden. Mangelfuld projektledelse er mindst lige så stort et problem, mener han.

Kunderne skilter ikke med deres dårlige erfaringer med at implementere IT-systemer eller med bestemte IT-leverandører. Og i branchen taler man heller ikke højt om, når det er sket for andre. En rundringning til branchen, som Computerworld Online har foretaget, viser, at flere mener at have kendskab til detaljerne omkring Randers Rebs? uheldsvangre IT-system, men ingen vil fortælle, hvad de ved.

- Det er ligesom, når man får IT-virus i virksomheden. Det er alment menneskeligt ikke at ville snakke om det, siger Per Andersen.

Trods gentagne henvendelser til Randers Reb er det ikke lykkes at få en kommentar om, hvilket IT-system, der har kostet virksomheden så dyrt. Randers Reb gik i gang med at udskifte sit ti år gamle, egenudviklede IT-system, samtidig med at selskabet blev ramt af dårlige konjunkturer og høje omkostninger ved at flytte produktionen ud af landet.

Ledelsen skriver i beretningen for 2002-regnskabet, som ledsager et stærkt utilfredsstillende resultat for Randers Reb,at et nyt standard-system skulle være i drift i moderselskabet 1. april i år. Fra januar næste år skulle datterselskaberne kobles på.

Men IT-systemet har både været dyrt og så fejlbehæftet, at det har kostet vareleverancer for reb-producenten. I flere dage ad gangen var det slet ikke i drift.

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S