Det offentlige svigter iværksættere

Offentlige myndigheder er ikke til megen hjælp, når en IT- eller biotekiværksætter søger gode råd ved etablering af ny virksomhed. Iværksætterne føler sig ofte mere vildledt end vejledt. Og sager med det offentlige koster mange kræfter.

Hvis du har planer om at etablere en IT-virksomhed og gerne vil have gode råd og styr på de mange regler vedrørende eksempelvis skat og momsafregning så lad være med at kontakte Told & Skat. Styrelsen kan nemlig ikke hjælpe dig.

Det er en af konklusionerne i en undersøgelse foretaget blandt 70 IT- og biotekvirksomheder i forskerparken Symbion. Rundspørgen er en del af forskerparkens iværksætterundersøgelse, der fokuserer på deres vilkår i Danmark.

? Iværksætterne føler sig i gennemsnit mere vildledt end vejledt af det offentlige, og det er utilfredsstillende. Det gør det svært for forskningsbaserede iværksættere i Danmark at komme i gang, siger Christina Hvid, administrerende direktør i Symbion.

Undersøgelsen viser, at iværksætterne i forskerparken på Østerbro i København i stedet får hjælp af revisorer, advokater, investorer og familie og venner.

Næsten halvdelen af iværksætterne oplyser, at de har fået gode råd i den hårde etableringsfase fra advokater og venner og familie. Undersøgelsen viser også, at iværksætterne løber ind i problemer i kontakten med det offentlige, fordi de ikke passer ind i de kasser, som mennesker og virksomheder kategoriseres efter i det offentlige system. Derfor falder iværksætterne ofte igennem, og de må bruge meget tid på at forklare sig over for myndighederne.

Tidskrævende dialog

En af iværksætterne oplyser, at virksomheden har haft sager med det offentlige fem eller seks gange, selvom firmaet er relativt nyetableret.

? Det er et stort arbejde og koster mange kræfter, som det offentlige ikke tager hensyn til. Der er aldrig fundet uhensigtsmæssigheder i min virksomhed, men alligevel sker det hvert år, at vi skal igennem en tidskrævende dialog, lyder det i undersøgelsen.

Iværksætterne i den københavnske forskerpark langer i undersøgelsen ud efter mentaliteten i den offentlige administration og fremhæver, at holdningen til iværksættere er et af de største problemer ved at starte virksomhed i Danmark.

? Der mangler respekt for de mennesker, som etablerer egen virksomhed på trods af hårde odds. Der udvises mere respekt over for topchefer end over for iværksættere, siger en deltager i undersøgelsen.

Iværksætterne føler sig forfulgt af en jantelov-tankegang.

? I lande som USA og Sverige er der høj status forbundet med at være iværksætter, mens man i Danmark helst undlader at fortælle, at man er selvstændig. Den personlige status, man har som iværksætter i Danmark, er langt lavere end den, lønmodtagere opnår. Der er eksempelvis en negativ holdning til, hvorvidt vi lader privatforbruget gå igennem virksomheden, udtaler en af iværksætterne i undersøgelsen.

Administrative byrder

Men det vigtigste problem er manglen på rådgivning, mener Christina Hvid. Samtidig ser hun gerne, at iværksætterne pålægges færre administrative byrder fra det offentlige. Hun efterlyser en samlet indgang til det offentlige, hvor iværksætterne kan hente alle de oplysninger, de har brug for i etableringsfasen, i stedet for at skulle shoppe rundt hos forskellige instanser.

? Hvis regeringen for alvor ønsker at følge målsætningen om at skabe bedre vilkår for nye virksomheder, er dette virkelig et sted, hvor der skal sættes ind, siger hun.

Et skridt fremad

Og det lader til, at politikerne har tænkt sig at gøre noget ved det. I de seneste uger er digitaliseringen af den offentlige forvaltning kommet øverst på den IT-politiske dagsorden, da både Videnskabsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet har præsenteret ambitiøse planer for det offentliges overgang til digital forvaltning.

I denne uge var det Økonomi- og Erhvervsministeriets tur til at præsentere regeringens visioner for digitaliseringen af den offentlige sektor. Det skete i debatoplægget ?Mod nye digitale mål?, som Økonomi- og Erhvervsministeriet har skrevet sammen med Dansk Industri.

Debatoplægget er udarbejdet på grundlag af de første resultater fra en medlemsundersøgelse blandt 628 virksomheder i Dansk Industri, hvor medlemmerne er blevet bedt om at oplyse, hvad de forventer sig af digital forvaltning, og på hvilket IT-niveau virksomhederne befinder sig.

Virksomhedsportal

Undersøgelsen viser blandt andet, at virksomhederne ikke er meget for at bruge de digitale ydelser, som det offentlige allerede tilbyder over nettet.

? Virksomhederne kræver først og fremmest, at de sparer tid ved at benytte digital forvaltning. Endelig kræver virksomhederne, at de med digital forvaltning får én fælles indgang til det offentlige, siger økonomi-
og erhvervsminister Bendt Bendtsen.

Hele oplægget bærer præg af, at Økonomi- og Erhvervsministeriet præsenterer en virksomhedsportal til efteråret, virk.dk, der skal være virksomhedernes samlede indgang til offentlige netservices såsom skat- og momsindberetning.

Christina Hvid hilser virksomhedsportalen velkommen, men efterlyser samtidig flere konkrete tiltag for iværksætterne. Eksempelvis lavere skat og lavere offentlige gebyrer i virksomhedernes første leveår.

Denne artikel stammer fra avisen Computerworld

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S