Der har været mange døgnfluer på markedet for software til styring af indhold på nettet (CMS), men aalborgensiske Webhouse er ikke en af dem. Selskabet, der blev stiftet i 1995 som en af de første danske CMS-udviklere, har netop overtaget sin partner Loxodonte og er nu klar til at vokse sig større.
- Der har været et konsolideringsræs inden for CMS, og markedet har brug for yderligere konsolidering, siger Webhouses direktør, Christian Broberg.
Webhouse er bygget op om selskabets egenudviklede hovedprodukt Odeum, der er en udviklingsplatform for indholdsstyring på nettet.
Webhouse og Loxodonte har gennem det seneste år arbejdet sammen om at sælge produktet, og det har nu resulteret i, at Webhouse overtager Loxodonte for et seks-cifret beløb.
Med overtagelsen føler Christian Broger, at selskabet er klar til at få nogle af de helt store danske virksomheder som kunder.
- Vi går endnu ikke efter den ultimative top, for det er vi ikke klar til. Vi vil ikke vokse for hurtigt, og det er vigtigt, at vores kultur følger med. Men vi udvikler os hen imod at kunne satse på de helt store virksomheder, siger Christian Broberg.
Efter underskud i 2000 og 2001 fik Webhouse sidste år rettet op på skuden med et overskud på en kvart million kroner. Direktør Christian Broberg fortæller, at han i år regner med et overskud i størrelsesordenen 300.000-400.000 kroner.
Omsætningen kommer blandt andet fra et produkt til digitale lokalplaner, som Webhouse har udviklet oven på sin egen Odeum-platform. Fire kommuner har købt løsningen, og Christian Broberg regner med, at seks-syv flere kommer til i år.
Hele teknologien bag Odeum er baseret på open source-platforme, så det kan afvikles på både Windows og Linux og er uafhængig af database-type.
Direktør Christian Broberg ejer Webhouse sammen med sin bror og mor, men med den nylige overtagelse har to af folkene bag Loxodonte fået option på nogle anparter.
Med Loxodontes 5 medarbejdere kommer Webhouse i alt op på at have 17 medarbejdere, hvilket inkluderer to freelancere. Webhouse CMS-system Odeum bruges blandt andet af Det Digitale Nordjylland og Dansk Design Center.