Ny kontrakt styrker IT-branchen

Videnskabsministeriet har langt om længe afløseren for den udskældte K18-standardkontrakt klar. Den nye kontrakt stiller IT-leverandørerne i en bedre position end tidligere.

Videnskabsministeriet har endelig sendt den nye standardkontrakt for mindre offentlige IT-anskaffelser i høring.
Kontrakten erstatter den forældede K18 standardkontrakt fra 1992, der er blevet voldsomt kritiseret af IT-branchen for udelukkende at fokusere på kundernes behov.

Kritikken fik for to år siden Statens IT-Råd til kaste et kritisk blik på standardkontrakten, og nu har en arbejdsgruppe under Videnskabsministeriet lagt sidste hånd på et nyt kontraktudkast.

Den nye kontrakt stiller IT-leverandørerne væsentligt bedre end tidligere, når det drejer sig om erstatningsansvar, vedligeholdelsespligt, udskydelsesret, ret til ændringer og rettigheder til specialudviklede programmer.

- Et af de centrale formål med en ny udgave af K18 er at skabe balance i fordelingen af rettigheder og pligter mellem kunde og leverandør. Tidligere stod kunderne absolut stærkest, hvilket ofte gjorde brugen af K18 besværlig, siger fuldmægtig Anders Christian Boisen, fra Videnskabsministeriets IT-politiske Center, der har været med til at skrive den nye kontrakt.

Mange IT-leverandører har i de seneste år ikke brugt K18 uden standardforbehold, ændringer eller opdateringer. Eksempelvis har IT-Brancheforeningen udarbejdet flere sæt forbehold, som medlemmerne blev opfordret til at benytte.

? Vi håber på, at den nye standardkontrakt letter, og dermed øger, samarbejdet mellem kunde og leverandør. Det giver lavere priser og bedre offentlige IT-projekter, siger Anders Christian Boisen.

Fokus på øget samarbejde

En anden nyskabelse i standardkontrakten er bestemmelserne om, at kunde og leverandør skal igennem en indledende afklaringsfase, hvor kundens kravspecifikation skal gennemgås nøje for at undgå eventuelle misforståelser.

? Den gensidige forpligtelse mellem kunde og leverandør er helt central i den nye kontrakt. Et vellykket IT-projekt forudsætter, at begge parter er villige til både at give og tage lidt. Det lægger bestemmelserne i kontrakten op til, siger Anders Christian Boisen.

Derudover står der også i kontraktudkastet, at kunden fremover forpligter sig til at acceptere leverandørens ændringer i systemet, hvis det er nødvendigt for at undgå væsentlige tab for leverandøren. Dog må ændringerne ikke gå ud over kundernes nytte af systemet, og ændringerne må heller ikke gøre systemet dyrere for kunden.

Den nye kontrakt sendes i høring frem til den 2. september, hvorefter den endelige ordlyd i standardkontrakten bestemmes. Videnskabsministeriet regner med, at den nye standardkontrakt er klar til brug ved årets udgang.

Denne artikel stammer fra avisen Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere