Høje priser på datatrafik skræmmer brugerne fra at benytte GPRS-teknologien til at hente nye og bedre tjenester på deres mobiltelefoner. Sådan lyder konklusionen i en rapport fra det amerikanske analysefirma Strategy Analytics.
Med GPRS er mobiltelefonen koblet til nettet - online - hele tiden, og forbruget afregnes ikke i minutter men efter, hvor store datamængder der bliver overført til telefonen.
Ifølge rapporten ligger prisen på GPRS-trafik mellem 66 og 131 kroner per megabyte, hvor den burde være under 33 kroner for at få brugerne til at benytte teknologien.
Den anbefalede pris ligger højere, end hvad de danske mobilselskaber i dag tager for GPRS-trafik. Det skal dog sammenholdes med, at de danske selskaber også tager et abonnement på normalt 40 kroner, og at mobilpriserne i Danmark generelt er lave.
Et af rapportens kritikpunkter er faktisk, at brugerne skal tegne et dyrt abonnement for at få de billigste priser på GPRS-trafikken.
På lang sigt kommer selve datatrafikken dog til at udgøre en mindre del af mobilselskabernes indtjening. Rapporten anbefaler derfor, at mobilbranchen satser på en værdi-baseret forretningsmodel, hvor brugerne betaler for tjenester i stedet for trafik.
Den konklusion er helt i tråd med udtalelser fra den danske teleanalytiker John Strand, der i sidste uge sagde til Computerworld Online, at han gerne ser differentierede priser på GPRS, alt efter om indholdet er video eller e-mails.