En øget fokus på at sælge gennem partnere gav i 2002 det danske softwareselskab Mondosoft et tiltrængt nettooverskud på 3,5 millioner.
Overskuddet er det første for Mondosoft, der siden 1998 har brændt 180 millioner kroner af.
Allerede i marts meldte Mondosofts administrerende direktør, Laust Søndergaard, at 2002 ville ende med sorte tal på grund af en samarbejdsaftale med Microsoft, som det i 2001 lykkedes selskabets daværende salgs- og udviklingsdirektør, Jens Haugaard, at få i hus.
Jens Haugaard blev senere fyret på grund af uenighed om selskabets strategi.
Sendes ud gennem partnere
Samarbejdsaftalen betyder, at Mondosofts søgemaskine, Mondosearch, bliver sendt ud sammen med Microsofts Commerce og Content Management Servere gennem partnere over hele verden.
I alt 200 nye kunder er det blevet til, og heriblandt er stærke mærkevarer som Shell Oil, Heinz, Marks & Spencer og Epson. Mondosoft sælger sit software gennem i alt 100 partnere som Accenture, WM-data og EDS.
Modsat tidligere er søgemaskinen Mondosearch dog ikke selskabets mest eftertragtede produkt.
Det er derimod analyseværktøjet Behavior Tracking og optimeringsværktøjet Information Manager, som udviklere af systemer til styring af webindhold (CMS) kan integrere i deres produkter.
Mondosofts investorer tæller blandt andre investeringsselskabet Dico, hollandske Gilde IT Fund og Kommunernes Pensionsforsikring.