To danske start up's vinder Intel Challenge Europe, som er en teknologi-konkurrence, der når deltagere i mere end 50 lande og har forbindelse til Intels laboratorier i hele verden.
I finalen for de vesteuropæiske deltagere var to af de fire finalister danske, og de to start up's endte med at besætte både første- og andenpladsen, da den europæiske finale blev afviklet i Polen.
"Nu glæder vi os helt vildt til finalen Intel Global Challenge i San Fransisco om to-tre uger," siger Sara Naseri, der er den ene af de to bag BUCKY'o'ZUN, der benytter helt nye metoder til at beskytte mod 99,99 procent af solens skadelige UV-stråler.
Udover Intel Challenge har de to Århus-piger tidligere vundet Venture Cup og CONNECT Denmark Prisen 2011.
Fik idéen i 1.G
Idéen til BUCKY'o'ZUN fik pigerne, da de var 17 år og gik i 1.G på Egå Gymnasium, og det er tre år siden nu.
Nu har selskabet startet produktion op i Japan og fået investeringsvirksomheden Seed Capital med i ejerkredsen.
"De køber sig til nogle procenter af aktierne, men det er hemmeligt hvor mange," siger Sara Naseri.
Hun fortæller, at firmaet har rejst så mange penge, at det kan klare sig et godt stykke tid ud i fremtiden.
"Men det koster mange penge at udvikle et produkt, især et som vores med et klinisk perspektiv," siger Sara Naseri, der håber at kunne knytte værdifulde kontakter, når hun og partneren Emilie Riis Kjeldsen drager til San Fransisco til den verdensomspændende finale i Intel Challenge.
En slags forslags-generator
Den anden finalist og vinder af andenpladsen og 50.000 kroner er det dansk/tyrkiske selskab WeDecide. Det har udviklet en platform, som er en slags forslagsgenerator og udvælgelsesfacilitator, der hjælper virksomheder med at generere idéer og forvandle dem til værdifulde projektforslag.
"Vi er beærede og ser frem til finalen på Berkeley," skriver Erdem Ovacik på selskabets blog.
Baggrunden for Intel Challenge er, at ikke mange europæere brænder for at blive iværksættere. Intel begræder, at kun 39 procent af EU's borgere mener, at deres skolegang har givet dem evner og know-how til at blive iværksættere.
Hver fjerde siger, at deres skolegang har givet dem lyst til at blive iværksætter. For at ændre på det faktum bruger Intel hvert år mere end en halv milliard kroner på uddannelse i godt 50 lande og lancerede altså også konkurrencen Intel Challenge for seks år siden.
Projekter til Intel Challenge bør være rettet imod udvikling af teknologier, som kan omfatte, men ikke er begrænset til wireless computing, digital home, erhvervs- og forbruger-software, energi, nanoteknologi, halvledere, digital sundhed og bioteknologi.