Fra sci-fi til Slotspladsen: Derfor er den selvkørende bil tættere på at samle dig op, end du tror

En 5,5 meter lang sensorpakket 'Level 4 bil' holder foran Christiansborg. Hensigten er, at den inden længe skal blive en del af en flåde af selvkørende delebiler i de danske byer.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Selvkørende biler har igennem årevis luret lige om hjørnet, med tilbagevendende løfter om, at drømmen om at kunne læne sig tilbage og lade bilen klare turen for en, lå ’få år’ ud i fremtiden.

Teknologien er dog i en hastig udviklingsfase nu, som udvider mulighederne for ikke bare at få bilerne i spil rundt om i amerikanske tech-metropoler, men også at få dem at se i det danske bybillede.

På Christiansborg Slotsplads viser delebilsvirksomheden Green Mobility i samarbejde med teknologi-partneren Tensor en smugkig på, hvordan den fremtid ser ud.

Her holder en kolos af en fremtidsfærge af bil, en sølvfarvet sag på godt 5,5 meter, som er hylet ind i sensorer, der, hvis selskabets ambitioner holder, kan blive en del af en flåde af 2.000 selvkørende biler på de danske veje.

En nær fremtid

Green Mobility-direktør Kasper Gjedsted forklarer over for Computerworld, hvorfor det, der lyder som en fjern fremtidsvision, kan blive en dansk virkelighed inden længe.

”Teknologien er nemlig længere fremme, end mange går rundt og tror,” pointerer han og peger på, at Googles Waymo nu leverer 350.000 køreture om ugen, mens der i 20 kinesiske byer er selvkørende taxier, der triller omkring.

Samtidig er der sket et skred i, hvordan teknologien kan tilpasse sig lokale forhold under det verserende AI-boom.

Det gør ifølge direktøren, at det ikke længere er så vanskeligt at tilpasse den selvkørende bilpark til særlige danske forhold såsom det omskiftelige vejr og lunefulde cyklister i bybilledet.

”Teknologien er i dag en helt anden end for fem år siden. Dengang skulle der laves særlig skiltning for bilerne. Men i dag gør AI, at det ikke længere er nødvendigt. De kan selv afkode omgivelserne – og det er derfor, vi nu ser selvkørende taxa-tjenester poppe op alle vegne,” forklarer han.

Blandt andet står Googles Waymo til at debutere i London denne måned, mens den selvkørende Tensor-bil, som Green Mobility vil benytte sig af, står til at debutere i Norge og Schweiz inden længe.

En anden by

Green Mobility administrerer i dag omkring 1.400 dele-elbiler i det københavnske bybillede.

Når Tensor-bilen slippes løs på gaderne, vil brugerne dog kunne åbne app’en op og bede om at blive samlet op i stedet for at styre mod den nærmeste parkerede Green Mobility bil.

For København, som kronisk døjer med mangel på P-pladser, løsner de selvkørende biler pladser til traditionelle biler – eller til at udnytte byrummet anderledes.

En fordel som transportminister Thomas Danielsen (V) også påpeger, giver gevinster i landdistrikter, hvor den kollektive transport kan komme til kort.

Derfor prioriterer han sammen med ministeriet og Vejdirektoratet, at få det lovgivningsmæssige fundament på plads til at tillade såkaldte ’Level 4 selvkørende biler’ på de danske veje.

”Vi har fået trimmet lovgivning gevaldigt, så vi kan få så mange af level 4-bilerne ud på vejene som muligt. Det giver fordele i byer og der hvor der er mangel på parkeringspladser, men også udenfor byerne,” udtalte Thomas Danielsen.

Selvkørende forretning

Selvom teknologien fortsat er på prototypestadiet, tror Kasper Gjested på, at der kan etableres en profitabel forretning relativt hurtigt.

”Bilerne kan se og køre meget bedre i mørke og laver 90 procent færre skader. Dermed fører det til færre omkostninger til forsikringer og reparationer generelt,” siger han og pointerer at færre ulykker giver færre smerter og skader for samfundet generel.

Selvom de enkelte biler er væsentligt dyrere end almindelige personbiler, kan omkostnignerne hentes hjem ved, at bilerne kan køre langt hyppigere.

Hvor Green Mobilitys biler typisk kun køre tre til fem gange dagligt, forventes det, at selvkørende biler vil kunne klare 20-24 ture per døgn.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S