Selvkørende biler har igennem årevis luret lige om hjørnet, med tilbagevendende løfter om, at drømmen om at kunne læne sig tilbage og lade bilen klare turen for en, lå ’få år’ ud i fremtiden.
Teknologien er dog i en hastig udviklingsfase nu, som udvider mulighederne for ikke bare at få bilerne i spil rundt om i amerikanske tech-metropoler, men også at få dem at se i det danske bybillede.
På Christiansborg Slotsplads viser delebilsvirksomheden Green Mobility i samarbejde med teknologi-partneren Tensor en smugkig på, hvordan den fremtid ser ud.
Her holder en kolos af en fremtidsfærge af bil, en sølvfarvet sag på godt 5,5 meter, som er hylet ind i sensorer, der, hvis selskabets ambitioner holder, kan blive en del af en flåde af 2.000 selvkørende biler på de danske veje.
En nær fremtid
Green Mobility-direktør Kasper Gjedsted forklarer over for Computerworld, hvorfor det, der lyder som en fjern fremtidsvision, kan blive en dansk virkelighed inden længe.
”Teknologien er nemlig længere fremme, end mange går rundt og tror,” pointerer han og peger på, at Googles Waymo nu leverer 350.000 køreture om ugen, mens der i 20 kinesiske byer er selvkørende taxier, der triller omkring.
Samtidig er der sket et skred i, hvordan teknologien kan tilpasse sig lokale forhold under det verserende AI-boom.
Det gør ifølge direktøren, at det ikke længere er så vanskeligt at tilpasse den selvkørende bilpark til særlige danske forhold såsom det omskiftelige vejr og lunefulde cyklister i bybilledet.
”Teknologien er i dag en helt anden end for fem år siden. Dengang skulle der laves særlig skiltning for bilerne. Men i dag gør AI, at det ikke længere er nødvendigt. De kan selv afkode omgivelserne – og det er derfor, vi nu ser selvkørende taxa-tjenester poppe op alle vegne,” forklarer han.
Blandt andet står Googles Waymo til at debutere i London denne måned, mens den selvkørende Tensor-bil, som Green Mobility vil benytte sig af, står til at debutere i Norge og Schweiz inden længe.
En anden by
Green Mobility administrerer i dag omkring 1.400 dele-elbiler i det københavnske bybillede.
Når Tensor-bilen slippes løs på gaderne, vil brugerne dog kunne åbne app’en op og bede om at blive samlet op i stedet for at styre mod den nærmeste parkerede Green Mobility bil.
For København, som kronisk døjer med mangel på P-pladser, løsner de selvkørende biler pladser til traditionelle biler – eller til at udnytte byrummet anderledes.
En fordel som transportminister Thomas Danielsen (V) også påpeger, giver gevinster i landdistrikter, hvor den kollektive transport kan komme til kort.
Derfor prioriterer han sammen med ministeriet og Vejdirektoratet, at få det lovgivningsmæssige fundament på plads til at tillade såkaldte ’Level 4 selvkørende biler’ på de danske veje.
”Vi har fået trimmet lovgivning gevaldigt, så vi kan få så mange af level 4-bilerne ud på vejene som muligt. Det giver fordele i byer og der hvor der er mangel på parkeringspladser, men også udenfor byerne,” udtalte Thomas Danielsen.
Selvkørende forretning
Selvom teknologien fortsat er på prototypestadiet, tror Kasper Gjested på, at der kan etableres en profitabel forretning relativt hurtigt.
”Bilerne kan se og køre meget bedre i mørke og laver 90 procent færre skader. Dermed fører det til færre omkostninger til forsikringer og reparationer generelt,” siger han og pointerer at færre ulykker giver færre smerter og skader for samfundet generel.
Selvom de enkelte biler er væsentligt dyrere end almindelige personbiler, kan omkostnignerne hentes hjem ved, at bilerne kan køre langt hyppigere.
Hvor Green Mobilitys biler typisk kun køre tre til fem gange dagligt, forventes det, at selvkørende biler vil kunne klare 20-24 ture per døgn.