Dansk forskningscenter for computerspil

IT-Universitetet i København ønsker at styrke forskningen inden for computerspil. Derfor har Universitetet opretter et særligt center, hvor forskerne sætter spillene under lup. Det nye center skal erstatte mediepanik og bekymring over computerspil med fakta og viden.

IT-Universitetet i København har etableret nyt center til forskning i computerspil. Det nye center vil ved årsskiftet have 13 forskere tilknyttet, hvilket ifølge lederen, Espen Aarseth, gør det til et af de største af sin art i verden.

- Computerspil er et område, hvor der findes meget lidt forskning. Det er et stort felt, når man ser på mangfoldighed og kulturel udbredelse, siger han.

- Computerspil er en stor industri, men det er også en stor subkultur, som vi ved meget lidt om. Vi ved for eksempel ikke, hvem der spiller computerspil. Der er mange myter, men vi har ingen viden, tilføjer han.

Det nye center skal blandt andet forske i de forskellige variationer i computerspil, hvad de bruges til, og hvem som spiller. Det sjak både analysere udvikling og udbredelse af kommercielle spil og amatørspil, der udvikles til nettet.

Forskerne vil også beskæftige sig med den tekniske dimension, hvordan computerspil laves, og hvilken rolle computerspil spiller inden for teknologiudviklingen i IT-industrien og inden for digitale medier.

Espen Aarseth mener, at computerspil ofte har været på forkant af den teknologiske udvikling - blandt andet inden for computergrafik, men IT-forskerne har ikke i nævneværdigt omfang beskæftiget sig med denne betydning.

Centerlederen håber med den det nye center at kunne uddanne spilforskere, der kan undervise kommende spildesignere, men samtidig skal forskerne bidrage til en større forståelse for computerspil i samfundet.

Ifølge Espen Aarseth er computerspil ved at ændre vores sociale omgangsformer.

- Med de massive multiplayerspil ser vi starten på nye sociale omgangsformer, som ikke bare berører spil, men som også har relevans for den generelle sociale omgang. Så det, der i dag er spil, er måske morgendagens sociale grænsesnit, og det ved vi foreløbig alt for lidt om, siger han.

Espen Aarseth betragter computerspil som mere kompleks videnskab end eksempelvis film, blandt andet fordi de sociale og kulturelle interaktionsmuligheder er langt større. Men spil har historisk set altid været set ned på, hvilket Espen Aarseth dog forventer vil ændre sig i den kommende tid, hvor nye generationer, der er fortrolige med spil, vokser op.

- Når generationen, der er vokset op med computerspil, bliver ældre, vil den kulturelle hegemoni også forandre sig på dette område, og accepten for computerspil gradvist blive større, så spil kommer ind på linie som andre kulturelle fænomener som litteratur, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere