iPad'en er alt for dyr: Apple mister tablet-markedet

IPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er har været over 96 procent, men er faldet drastisk. Den almindelige forbruger vælger billigere løsninger.

Artikel top billede

Computerworld News Service: På trods af at have leveret 20 procent flere enheder i de seneste tre måneder end i de tre foregående er iPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er falmet væsentligt i lyset af den stigende konkurrence fra Android.

Under fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab i sidste uge afslørede Apple, at leverancerne af iPad i det seneste kalenderkvartal er oppe på over 11,1 millioner enheder sammenlignet med 9,2 millioner i forrige kvartal.

Den nyhed blev dog modvægtet af en ny rapport fra Strategy Analytics om, at iPad'ens andel af det globale marked for tablet-pc'er - der tidligere har været helt oppe på dominerende 96 procent - nu er faldet til bare 67 procent. Samtidig er andelen af tablet-pc'er med Android steget til 27 procent af det globale marked.

Selvom det kan virke imponerende, at antallet af leverede iPads steg med 164 procent i årets første tre måneder, så fortæller opgørelserne for de efterfølgende måneder en anden historie. Fra første kvartal til andet kvartal steg antallet af leverancer kun med 96,4 procent. Og fra andet kvartal til tredje kvartal var stigningen af antallet helt nede på 20 procent.

"Det er tydeligt, at iPad'ens vækst er ved at fortage sig," observerer analytiker Tom Mainelli fra IDC.

En af årsagerne til den lavere vækst i leverancerne er, at Apple nu har plukket alle de lavt hængende frugter i markedet for tablet-pc'er, vurderer han.

"Mange af de købedygtige forbrugere, der med størst sandsynlighed vil bruge 2.700 kroner eller derover på en iPad i markeder som USA har allerede gjort det, og disse købere befinder sig nu i en udskiftnings-købecyklus," forklarer han.

Derudover er det muligt, at iPad'en nu er ved at bevæge sig ind i en periode, hvor det sæsonmæssige vil begynde at påvirke salget, sådan at en stor del af årets vækst bliver pakket ind i fjerde kvartal, påpeger Mainelli.

For dyre til den almindelige forbruger

Hvis Apple ønsker at fastholde det tidligere niveau af leverancer, så er selskabet derfor nødt til at appellere til de almindelige forbrugere, vurderer han. Og for dem er 2.700 kroner (eller i Danmark minimum 3.700 kroner ved køb uden abonnement) mange penge for en tablet-pc.

Endnu værre ser det ud, hvis man sammenligner med prisen på omkring 1.000 kroner i USA for Amazons kommende Kindle Fire.

"Amazons strategi med at minimere prisen på hardwaren vil puste til ilden i det billige segment af markedet for tablet-pc'er og således tiltrække flere massemarkeds-forbrugere," udtaler director Neil Mawston fra Strategy Analytics i en pressemeddelelse.

Så hvis Apple ønsker at konkurrere i mainstream-markedet, er selskabet ifølge Mainelli nødt til at udvide sin portefølje af tablet-pc'er med lavere prissatte produkter. Det indebærer ikke nødvendigvis at introducere for eksempel en iPad på syv tommer, som foreslået af visse analytikere. Apple kan i stedet blot vælge at følge samme strategi som for iPhone, bemærker Mainelli.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    IT-tekniker til Kapitalmarked

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Analytiker til Security Operations Center i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S