Krisen udløser fyringsbølge hos it-forhandlerne

Datacon og Comit er blandt de forhandlere som må fyre efter et dødt efterår for hardwaresalget.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Krisen kradser i it-kanalen, hvor en række forhandlere som Datacon og Comit har grebet til fyringsrunder for at tilpasse forretningen til et ualmindeligt dødt hardwaremarked.

"Ingen havde regnet med, at sommeren skulle vare så længe, som den gjorde," lyder det fra Datacons direktør, Jan Misser, der så sent som i sidste uge sagde farvel til i alt ni medarbejdere.

"Det forventede løft i salget i efteråret er udeblevet, og så har vi valgt at hugge til og gøre det, der skal gøres," siger Jan Misser, som understreger, at fyringerne ikke ændrer i Datacons vækststrategi.

Han peger på, at Datacon de seneste år har mere end fordoblet omsætningen, ligesom man så sent som i foråret ansatte folk i forventning om, at markedet ville vende på denne side af sommerferien.

"Opmandingen i foråret viser sig nu at være en fejl. Især hardwareforretningen er meget konjunkturafhængig, og det har ramt os. Det, vi gør nu, er rettidig omhu, hvor vi tilpasser forretningen til den efterspørgsel, vi møder hos kunderne. Men der kommer en dag efter denne, og vi fastholder overordnet vores strategi," siger Jan Misser.

Tilfældet Datacon er ikke enestående. Ifølge redaktionens oplysninger lider mange mindre forhandlere hårdt under de svage konjunkturer. Et eksempel er forhandleren Comit, som for nylig har skilt sig af med fire medarbejdere.

Ifølge direktør Mads Henriksen er fyringerne udtryk for, at Comit flytter sit fokus fra salg af hardware i retning af hosting og konsulentydelser. Han kalder derfor de seneste fyringer for en omrokering.

"Nogle af de folk, vi har måttet sige farvel til, har jeg kendt i mange år, så det er ikke specielt muntert. Vi gik ud af første kvartal på budget, og regnede med, at vi nu skulle til at vokse igen. Men 1. april gik alting helt i stå. Markedet lige nu er ikke det fedeste, og jeg har indtryk af, at der er mange, der har kørt på pumperne i et stykke tid," siger Mads Henriksen, som nu satser på at styrke salgsfunktionen.

"Overordnet satser vi på at få flere indianere i marken og færre høvdinge i teltene, og alle vores fremadrettede initiativer går på hosting. Det betyder også, at vi ikke har behov for en stor backoffice funktion, der supporterer hardwaresalg. I stedet satser vi på at tage flere sælgere ind," siger Mads Henriksen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S